ثبت شرکت بازرگانی (۱- مدارک ۲-شرایط ۳- هزینه ها )

ثبت شرکت بازرگانی

 

ثبت شرکت بازرگانی

 

 

 

ثبت شرکت بازرگانی چگونه است؟

 

    هنگام تاسیس یک شرکت جدید، تشریفات زیادی وجود دارد که باید انجام شود و در بیشتر موارد یکی از آن‌ها ثبت شرکت بازرگانی است. گفتیم در برخی موارد، زیرا برای کارآفرینانِ‌فردی که خوداشتغال هستند، ثبت نام اختیاری و داوطلبانه است.

به استثنای کارآفرینان‌فردی که ثبت نامشان داوطلبانه است، هر شرکتی که اساسنامه جدید دارد، موظف به ثبت در دفتر ثبت تجاری است، زیرا این کار، ظرفیت قانونی کامل شرکت را ایجاد می‌کند. در صورتی که شرکت شما ملزم به ثبت باشد و پس از دریافت سند تاسیس، اقدام به ثبت نکنید، شرکت غیرقانونی تلقی می‌شود و مقررات شرکت تابع قوانین جمعی یا مدنی خواهد بود.

برای اینکه شرکتی غیرقانونی تلقی شود باید یک سال از اعطای سند تاسیس بدون درخواست ثبت گذشته باشد یا اینکه قبل از پایان سال، مدیران تمایل خود را برای عدم اقدام به ثبت شرکت بازرگانی خود اعلام کرده باشند.

 

هزینه ثبت شرکت بازرگانی چقدر است؟

 

    شرکت‌های بازرگانی متفاوتی وجود دارد و هزینه ثبت شرکت بازرگانی برای هریک متفاوت است. این شرکت‌ها عبارت اند:

    شرکت‌های انفرادی و شرکت‌های تضامنی معمولاً نیازی به ثبت‌ نام به عنوان یک شخص حقوقی ندارند. با این حال، ممکن است شرایط محلی برای درخواست مجوز خرده فروشی وجود داشته باشد. ثبت نام برای مالیات بر فروش؛ یا مجوز حرفه‌ای برای پزشکان و وکلا در هنگام ثبت شرکت بازرگانی مربوطه باید صورت گیرد.                                                                                 

    شرکت‌های با مسئولیت محدود به حداقل دو شریک نیاز دارند. یکی شریک تضامنی است که مسئول تمام بدهی‌ها و تعهداتی است که ممکن است شرکت متحمل شود. دیگری باید شریک با مسئولیت محدودی باشد که بدهی و تعهدات او فقط به اندازه سهم شراکت باشد.

 

 

هزینه ثبت شرکت بازرگانی
هزینه ثبت شرکت بازرگانی

 

نکات‌ مربوط به نام‌گذاری شرکت بازرگانی

 

     اگر تا به حال سعی کرده اید نام یک شرکت را در هنگام ثبت شرکت بازرگانی انتخاب کنید، احتمالاً می‌دانید این کار دشوارتر از آن است که به نظر می‌رسد. اکنون می‌خواهیم بدانیم برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود باید چه نکاتی را رعایت کنیم.

 ویژگی‌های زیادی وجود دارد که یک نام خوب را مشخص می‌کند. به طور کلی، یک نام خوب، نامی است که به اندازه کافی منعطف باشد تا امکان گسترش در سایر فضاهای تجاری را فراهم کند. هزینه ثبت برند یک شرکت به نوع آن شرکت تا حد زیادی وابسته است.

از طرفی اینکه شرکت به اشخاص حقیقی یا حقوقی وابسته است نیز در هزینه ثبت برند آن تاثیرگذار است. از طرفی هزینه‌های مربوط به چاپ در روزنامه نیز باید پرداخت شود. بخاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید از نام‌هایی استفاده کنید که ممکن است مردم را در مورد فعالیت‌های شرکتِتان گمراه کند.

 

ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات چگونه صورت می‌گیرد؟

 

  برای ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات باید طرح تجاری و همچنین برنامه‌ی اقدام برای ورود به یک تجارت صادراتی مشخص شود. برای این کار باید جنبه‌های زیر را در نظر بگیریم:

  • محصول یا خدماتی که باید صادر شود
  • تامین مواد خام (برای فرآوری یا تحویل)
  • هزینه عوامل ورودی
  • نیاز به سرمایه در گردش
  • نیاز به سرمایه بلند مدت مانند وام یا حقوق صاحبان سهام و غیره
  • مجوز مجاز یا ثبت نام مورد نیاز برای تجارت صادرات
  • مطالعه رفتار مصرف کننده
  • حمل و نقل، تدارکات، و تحویل

    پس از جمع‌آوری اطلاعات فوق، می‌توان برنامه‌ای در مورد هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات مشخص کرد. از طریق برآورد هزینه تحویل، بهای تمام شده محصول و هزینه‌های صادراتی، در نهایت می‌توانیم برنامه‌ای برای قیمت فروش و همچنین سود حاصل از فروش داشته‌ باشیم.

این اقدامات شرکت را در عرصه‌ی رقابت‌های بین المللی حاکم حفظ می‌کند. زمانی که کارآفرین برای راه اندازی تجارت صادراتی اطمینان پیدا کرد، آماده است تا برای ثبت نام و مجوزهای لازم اقدام کند. همچنین برای ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات باید تعهداتی صورت گیرد که به شرح زیر است:

  • گزارش کالاها
  • حسابداری کالاها
  • پرداخت مالیات
  • پرداخت وظیفه

 

 ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات
 ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

 

ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات در ایران

 

    به عنوان پیش نیاز ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات در ایران، تجار ملزم به دریافت کارت بازرگانی صادر شده توسط اتاق بازرگانی ایران هستند. متقاضی کارت بازرگانی می‌تواند یک فرد یا یک شرکت باشد. مقررات سالانه صادرات و واردات ایران، از این جهت وضع شده اند که عوارض گمرکی و همچنین مالیات بر سود بازرگانی بر گروه‌های مختلف کالا را تنظیم کنند.

با توجه به نرخ بیکاری کنونی ایران که بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است، یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان ایرانی حمایت از تولید داخلی با مجوز واردات مواد اولیه لازم و ماشین آلات پیشرفته است. پیش از ثبت شرکت بازرگانی در ایران خوب است به این نکته توجه کنیم که به منظور حمایت از تولیدات داخلی، نرخ مالیات بر سود بازرگانی بالاتری برای واردات مواد اولیه و محصولات واسطه‌ای که در داخل ایران تولید شده اند در نظر گرفته شده است.

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

 

ثبت کسب و کار کوچک شما می‌تواند قدم بزرگی به نظر برسد.هدف شما این است که به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک و متوسط ​​(SMB)، برند منحصر به فرد خود را ایجاد و از آن محافظت کنید.

شما همچنین می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که اگر اتفاقی برای تجارت شما بیفتد، بودجه شخصی شما تحت تأثیر قرار نگیرد. برای انجام این کار لازم است شرایط ثبت شرکت بازرگانی را در نظر بگیرید که می‌توان آن‌ها را به هفت مورد زیر تقسیم کرد:

  1. به این سوال پاسخ دهید که آیا شرکتی که تاسیس می‌کنید برای شما مناسب است یا خیر؟
  2. نام مناسب برای شرکت برگزینید.
  3. شرکت شما چگونه عمل خواهد کرد؟
  4. به عنوان صاحب دفتر باید تعهدات خود را دانسته و آن‌ها را درک نمایید.
  5. از مقامات، اعضا و صاحب نظران رضایت گرفته یا با وکلا مشورت کنید.
  6. با یک ارائه دهنده خدمات خصوصی برای ثبت شرکت بازرگانی خود تماس بگیرید.
  7. اقدامات لازم پس از ثبت شرکت را انجام داده و پیگیری نمایید.

 

شرایط ثبت شرکت بازرگانی
شرایط ثبت شرکت بازرگانی

 

یک شرکت، خود شخص حقوقی به شمار می‌رود و به شما امکان می‌دهد در سراسر دنیا تجارت کنید. همچنین می‌توانید از امتیازات دیگری مانند نرخ مالیات شرکت یا مسئولیت محدود استفاده کنید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که ثبت شرکت تجاری با ثبت نام تجاری متفاوت است.

 

شیوه اداره شرکت بازرگانی شما چه تاثیری در روند ثبت آن دارد؟

 

همانطور که پیش‌تر گفته شد، قبل از ثبت شرکت بازرگانی، باید تصمیم بگیرید که شرکت شما چگونه اداره می‌شود. شرکت شما می‌تواند براساس موارد زیر قوانین خود را تنظیم نماید:

  • قوانین قابل تعویض
  • قانون اساسی خودش یا
  • ترکیبی از هر دو
  • قوانین قابل تعویض

    اگر شرکتی تمایلی به استفاده از اساسنامه ندارد، می‌تواند از قوانین قابل تعویض استفاده کند. استفاده از قوانین قابل تعویض به این معنی است که شرکت شما نیازی به قانون اساسی مکتوب ندارد. یعنی با حفظ قوانین سابق، لازم نیست هزینه‌ای برای به روز نگه داشتن آن‌ها بپردازید. در این حالت شرکت‌ها باید یک نسخه از اساسنامه و سوابق خود را در دسترس نگه دارند.

 

    در یک شرکت انحصاری با فقط یک صاحب دفتر، نیازی به پیروی از قوانین قابل تعویض یا داشتن اساسنامه نیست. اگر مدیر یا عضو دیگری منصوب شود، قوانین قابل تعویض به طور خودکار پیش از ثبت شرکت بازرگانی شما برای شرکت اعمال می‌شود.

    اگر شرکت شما خصوصی باشد، نباید هیچ گونه فعالیتی را انجام دهد که مستلزم افشای اطلاعات برای سرمایه گذاران باشد. آنها فقط می‌توانند سهام را به اعضای شرکت یا کارمندان یا شرکت های تابع شرکت‌ شما ارائه دهند.

 

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بازرگانی

 

پس از آنکه تمامی اقدامات در جهت ثبت شرکت بازرگانی خود را انجام دادید، لازم است برای نهایی شدن ثبت، مدارکی ارائه دهید که به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک اعضای شرکتتان شامل کپی کارت ملی و شناسنامه آن‌ها
  • ارائه اقرارنامه از طرف شرکت بازرگانی
  • ارائه مجوز فعالیت شرکت که تنها در موارد خاص صورت می‌گیرد
  • اگر برای انجام کارهای ثبت شرکت بازرگانی خود وکیل گرفته اید باید وکالتنامه ارائه دهید.
  • گواهی نبود سوءپیشینه برای اعضای شرکت

اگر هدف شما تاسیس شرکت در یک کشور خارجی است لازم است مدارک زیر را نیز ضمیمه مدارک بالا کنید:

  • گذرنامه
  • کارت جیره بندی
  • گواهینامه رانندگی
  • قبض برق
  • قبض تلفن

 

    در صورت بروز خطا در مدارک ارسالی در هنگام ثبت شرکت بازرگانی جدید، مورد پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت. ثبت شرکت شامل تشریفات قانونی زیادی است. اولین و مهمترین مرحله در فرآیند ثبت شرکت بازرگانی، تصمیم گیری در مورد نوع شرکتی است که می‌خواهید ثبت کنید، زیرا مدارک مورد نیاز بسته به نوع ساختار شرکت متفاوت است.

پس از انتخاب ساختار مناسب شرکت، می‌توانید با صدور مدارک مورد نیاز برای پیشبرد فرآیند ثبت شرکت بازرگانی، سایر مراحل را ادامه دهید. پس از ارائه مدارک و ثبت شرکت بازرگانی باید اقدامات لازم برای دریافت کارت بازرگانی صورت گیرد. یکی از شرایطی که برای دریافت کارت بازرگانی از سوی تجار الزامی است، این است که دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی، سابقه فعالیت تجاری آن‌ها را که حداقل باید به مدت دو سال باشد، تایید کنند.

 

هزینه ثبت شرکت بازرگانی چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت بازرگانی بسته به نوع آن از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به بالا است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

با توجه به سیستمی شدن روند ثبت شرکت , فقط مدارک هویتی کافی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *