ثبت شرکت سهامی خاص

در اینجا می خوانید...

 

 

ثبت شرکت سهامی خاص

پیش این اینکه مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص را بررسی کنیم باید بدانیم که این شرکت چیست و چه ویژگیهای خاصی دارد. شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می شود که در آن هر شخص به اندازه سرمایه خود مسئولیت داشته باشد. در این شرکت ها سرمایه تبدیل به سهام شده و هر شخص سهامدار خود است و به اندازه سهام خود مسئولیت دارد. معمولاً برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به حداقل سه نفر سهامدار و دو نفر بازرس خواهد بود.

. یکی از نکات مهم برای ثبت شرکت سهامی خاص نامگذاری آن است. برای ثبت این شرکت ها نیاز است که قبل و بعد از اسم شرکت از عنوان سهامی خاص استفاده شود. در قوانین جدیدی که در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص عنوان شده است در چنین شرکت های سهامداران و بازرسان نباید نسبت فامیلی داشته باشند، البته این موضوع امروزه  شاید آنطور که باید مورد تایید قرار نگیرد.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص مهم است. مثلاً ۳۵ درصد از سرمایه شرکت باید در حسابی در وضعیت بلوکه شده قرار بگیرد. حساب باید به اسم شرکت باشد.. البته این مبلغ پس از اینکه آگهی در روزنامه چاپ شد قابل برداشت خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است که مدارک زیر را به دقت تنظیم کنید و دقت داشته باشید که کمبود هر مدرک به نوبه خود مشکلات زیادی ایجاد می کند.

شناسنامه و کارت ملی افراد اولین و مهمترین مدرکی است که برای ثبت شرکت سهامی خاص مورد نیاز است. منظور از کلیه افراد، اعضای هیئت مدیره، موسسین و سهامداران و بازرسین هستند. دقت شود که نبود مدرک حتی یک شخص می تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد.

از دیگر مدارک مهم برای ثبت شرکت سهامی خاص مفاد قرارداد است که شامل آدرس شرکت، سکونت و کد پستی خواهد بود. نیاز است که مدارک لازم برای سرمایه شرکت و لیست اعضا و سهامداران و درصد سهام و سهم الشرکه نیز ارائه شود. از سوی دیگر می بایست موضوع فعالیت شرکت به طور دقیق مشخص شود. می دانیم که برای انتخاب نام شرکت نیاز به حداقل ۵ مورد است ۳ سیلابی است

از سوی دیگر می بایست فیش واریزی ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت در حسابی به نام شرکت واریز شود. فیش مورد نظر باید به تایید اداره ثبت برسد.

اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها برای فعالیت های تجاری از موارد پر اهمیت محسوب می شود. مدیران شرکت می بایست از نظر نوع فعالیت تجاری شرایط خوبی داشته باشند. همینطور می بایست اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر عدم داشتن رابطه نسبی و سببی با مدیر شرکت ارزیابی شود.

ثبت شرکت سهامی خاص
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

دو نکته مهم در راستای ثبت شرکت سهامی خاص

 

در راستای ثبت شرکت سهامی خاص دو نکته مهم باید ارزیابی شود. نکته اول به این صورت است که پس از دریافت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی می توانید به بانک مراجعه کنید و مبلغ فوق را افزایش داده یا از حساب خود خارج سازید.

نکته دوم این است که در صورت وجود شخص حقوقی در بین مدیران و سهامداران، در صورتی که شخص حقوقی داخلی باشد باید کپی از آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی به ثبت برسد.

 

ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است یک سری موارد مهم به دقت دنبال شود. هر مرحله شرایط خاص خود را دارد.

مرحله اول مربوط به عقد قرارداد است. این مرحله به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری صورت می گیرد. مرحله دوم مربوط به تکمیل مدارک است. در این مرحله هرچه مدارک سریع تر در اختیار کارشناس مربوطه قرار بگیرد روند پروژه سریع تر پیش می رود. مرحله سوم مربوط به تایید نام است. این مرحله مربوط به ارسال نام های پیشنهادی شما به اداره مربوطه است. در این مرحله می بایست نام انتخابی تایید شود و باید با شرایط مختلف سازگار باشد. نام انتخابی می بایست فارسی باشد، تکراری نباشد یعنی سابقه ثبت نداشته باشد. از سوی دیگر معنا و مفهوم بسیار مهم است.

مرحله چهارم از ثبت شرکت سهامی خاص مربوط به امضای اوراق است. در این مرحله می بایست تقاضانامه و وکالت نامه توسط کارفرما به تایید برسد. مرحله پنجم مربوط به تشکیل پرونده است. در واقع مدارک لازم توسط کارشناس اداره تحویل گرفته می شود و در نهایت پرونده تشکیل خواهد شد. سپس در دبیرخانه ثبت می شود. در ششمین مرحله که مربوط به کارشناسی است مدارک از طرف متقاضی ارسال شده و پرونده کارشناسی می شود. در صورت وجود اخطار پرونده مجدد مورد بررسی قرار می گیرد.

مرحله هفتم مربوط به تحویل اسناد شرکت است. در این مرحله یک سری مدارک اعم از تقاضانامه، شرکت نامه و اساسنامه به همراه صورتجلسه هیئت مدیره و آگهی تاسیس بررسی می شود.

 

ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

برسیم به موضوعی که این روزها ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. سوالی که معمولاً پرسیده می شود این است که هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود چقدر است؟ همینطور هزینه های اضافی در این راستا بر چه اساسی ارزیابی می شود. بخشی از هزینه ثبت شرکت سهامی خاص مربوط به انتخاب نام است. دقت کنید که شاید انتخاب نام در ابتدا کار ساده ای به نظر برسد اما واقعاً اینطور نیست. انتخاب نام و تایید آن باید با دقت بالایی صورت بگیرد و همه جوانب به طور دقیق و اصولی ارزیابی شود. هزینه انتخاب نام شرکت بسیار کم است و متخصصان در این زمینه شما را یاری می کنند.

هزینه دیگری در خصوص حق الثبت وجود دارد که می بایست پرداخت کنید. دقت کنید که این هزینه برای ثبت مدارک و شرایط شما در نظر گرفته می شود. هزینه های مربوط به حق الوکاله و … نیز بر اساس شرایط شما محاسبه می شود. هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۴۰۱ کمتر از دو میلیون تومان ارزیابی شده است.

بخشی از هزینه ها برای آگهی در روزنامه در نظر گرفته می شود. همینطور یک سری هزینه مربوط به مشاوره و پاسخ دهی به سوالات است. برای ثبت شرکت سهامی خاص بهتر است ارزانترین روزنامه را انتخاب کنید. این کار سبب می شود که در هزینه های شما صرفه جویی شود و مشکلی وجود نداشته باشد.

ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت سهامی خاص

سوالات پر تکرار در مورد شرکت سهامی خاص

 

چقدر زمان برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است؟

سوالی که بارها و بارها پرسیده می شود مدت زمان لازم و کافی برای ثبت شرکت سهامی خاص است. ثبت یک شرکت سهامی خاص با در نظر گرفتن افتتاح حساب بانکی در وضعیت معمول ۱۵ روز در نظر گرفته می شود. در نهایت نیز به قسمت درج آگهی در روزنامه رسمی خواهد رسید.

آیا نیاز به مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت سهامی خاص است؟

دقت کنید که در قوانین کلی ثبت شرکت سهامی خاص، چیزی به عنوان مدرک تحصیلی قید نشده است. اما یک سری تبصره ها نیز وجود دارد. مثلاً اگر شرکت مورد نظر شما بخواهد در زمینه خاصی فعالیت کند و نیاز به مجوز خاصی داشته باشد، معمولاً مدرک تحصیلی مربوطه نیاز خواهد بود.

آیا برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به تخصص خاصی است؟

به هر حال شما باید بدانید که چرا شرکت ثبت می کنید. تخصص نه به معنای سابقه کار عجیب و غریب! اما حقیقت این است که ه هر حال این شرکت نیاز به مدیر و کارکنان دارد و هر یک مسئولیت خاص خود را دارند بنابراین هر شخص باید در محدوده کاری خود از تخصص کافی برخوردار باشد.

 

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟

در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است  که متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص به نسبت سهامی عام بیشتر است. بخشی از سرمایه شرکت سهامی عام به واسطه واگذاری سهام به مردم تامین می شود. به طور کلی زمینه های عمرانی، تولی، بورس و نفت و پتروشیمی برای ثبت شرکت سهامی خاص اقدام می کنند. حقیقت امر این است که شرکت های سهامی خاص نزد بانکها اعتبار بیشتری دارند و برای اعطای وام و شرکت در مناقصات مناسب تر هستند در صورتی که شرکت با مسئولیت محدود اعتبار کمتری نزد بانکها دارند.

 

ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت شرکت سهامی خاص

اگر خودمان اقدام به ثبت شرکت کنیم هزینه آن رایگان است؟

خیر! حتی اگر بخواهید صفر تا صد پروسه ثبت شرکت را نیز خودتان طی کنید باید یک سری هزینه ها را پرداخت کنید. بسیاری از افراد این تصور را دارند که اگر خودشان اقدام کنند، چون همه جیز اینترنتی است پس هزینه ها رایگان است. اینطور نیست. شما باید هزینه پست، هزینه حق الثبت، و همینطور هزینه دو نوبت درج آگهی در روزنامه را پرداخت کنید.

 

آیا پس از ثبت باز هم نیاز است که هزینه ای پرداخت شود؟

در پروسه ثبت شرکت سهامی خاص پس از اینکه اوراق شرکت گرفته شد نیاز است که برای امور مالیاتی اقدام نمایید. برای گرفتن کد اقتصادی نیز می بایست اقدام داشته باشید.پس در نظر داشته باشید پس از ثبت شرکت باید کد اقتصادی هم بگیرید.

 

جدیدترین قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

از آنجایی که پروسه ثبت شرکت سهامی خاص چندان دشوار نیست قصد داریم قوانین مهم این شرکت ها را با هم بررسی کنیم. برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به حداقل سرمایه صد هزار تومان است. دقت کنید که این سرمایه معمولاً برای ثبت شرکت سهامی خاص معقولانه و منطقی نیست اما قانون چنین می گوید. در زمان ثبت نیاز است که ۳۵ درصد از سرمایه در حساب ویه ای سپرده شود. نیاز به ۳ نفر مدیر و همینطور ۳ نفر سهامدار خواه بود. موضوع جالب اینجاست که مبلغ اسمی سهام برای شرکت سهامی خاص بدون محدودیت در نظر گرفته می شود.

 

در مورد اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص چقدر اطلاعات دارید؟

اساسنامه برای شرکت سهامی خاص از مواردی است که معمولاً سوال برانگیز است. در اساسنامه می بایست نام شرکت و نوع فعالیت آن به شکل کاملاً صریح اعلام شود. همینطور نیاز به آدرس شرکت مرکزی به همراه کد پستی دقیق آن و همه شعب خواهد بود. موضوع دیگر اعلام مبلغ سرمایه شرکت است. نیاز است که مبلغ سرمایه شرکت چه به صورت سرمایه نقد و چه غیرنقدی به صورت مجزا اعلام شود.

همینطور می بایست تعهدات سهام بی نام و یا با نام و مبلغ اسمی شرکت نیز مشخص شده باشد. شرایط افزایش سرمایه و همینطور کاهش آن نیز باید از قبل مشخص شده باشد. شرایط انتقال سهام و یا تبدیل آن نیز می بایست بررسی شود. تشکیل مجامع عمومی شرکت با جزییات کامل باید در اساسنامه به شکل کاملاً دقیق قید شود. نیاز است که مشخصات کامل و آدرس مدیران شرکت و همینطور نحوه تعیین جانشین ارزیابی شود. حدود اختیارات بسیار مهم است.

نیاز است که اطلاعات بازرسان شرکت مشخص شود مثلاً مدت ماموریت هر یک، نحوه انتخاب انها و … باید در اساسنامه اعلام شود. همینطور مدت زمان سال مالی شرکت باید مشخص شود.

 

شرایط انتخاب نام برای ثبت شرکت سهامی خاص

قوانین برای انتخاب نام در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص معمولاً سخت گیرانه است و نیاز است که همه شرایط رعایت شود.

نام شرکت می بایست سه سیلابی باشد. این نکته در ثبت شرکت سهامی خاص بسیار مهم است. هر سیلاب از نام شرکت باید به تنهایی معنای مناسبی داشته باشد. دقت کنید که معنای هر سییلاب در لغت نامه دهخدا مورد بررسی قرار می گیرد.

نیاز است که نام شرکت ریشه فارسی داشته باشد. استفاده از عدد برای نام مناسب نیست.

بهتر است که مشابه آن پیش از این ثبت نشده باشد.

نام شرکت می بایست مطابق با شئونات اسلامی باشد و ریشه لاتین و غربی نداشته باشد.

برای انتخاب اسم در راستای ثبت شرکت سهامی خاص پیش از اقدام به ثبت در سامانه باید ۵ اسم سه سیلابی آماده کنید و انها را طبق اولویت خودتان وارد نمایید. بررسی ها روی اسامی صورت گرفته و موارد تایید شده به شما اعلام می شود. انتخاب اسم برای ثبت شرکت سهامی خاص معمولاً شامل نکات ریز و درشت است. به همین دلیل چه خوب است از یک مشاور در این راستا کمک بگیرید. بسیاری از افراد امور مربوط به ثبت شرکت را طی می کنند اما در انتخاب نام و تایید آن با مشکل بزرگی روبرو می شوند.

شرایط انتخاب مدیر عامل برای شرکت سهامی خاص

یک سری شرایط و قوانین و ضوابط برای انتخاب مدیران شرکت نیاز است و باید از سوی متقاضیان ثبت شرکت ارزیابی شود. در یک بررسی کلی مشخص شده است که کسانی که حکم ورشکستگی شان صادر شده است و همینطور اختلاس گران و سارقان و یا افراد خیانتکار در امانت و کلاهبرداران و فریبکاران اجازه مدیریت شرکت را ندارند.

این قانون بسیار سختگیرانه است و در انتخاب مدیر نیاز است که شرایط به درستی ارزیابی شده باشد. شخصی که به عنوان مدیر شرکت معرفی می شود نمی تواند مدیریت شرکت دیگری را برعهده بگیرد. انتخاب مدیر نیاز به زمان دارد و باید حرفه و همینطور میزان تبحر شخص سنجیده شود. این مورد اگر به طور دقیق بررسی نشود مشکلات خاص خود را خواهد داشت. البته که شرایط ثبت شرکت در سال های اخیر به نسبت گذشته بهبود خوبی داشته است و همه چیز ارزیابی می شود اما چه خوب است که بتوانید قوانین را رعایت نمایید.

 

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص
راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

 

راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص

پس از اینکه نام شرکت انتخاب و البته تایید شد نیاز است که مدارک مورد نیاز آماده شود. پس از این بخش می بایست به سامانه ثبت مراجعه نمایید. در این سامانه اطلاعاتی از شما خواسته می شود که باید به صورت مرحله به مرحله وارد کنید. مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید. در صورت عدم وجود نقص، پیامک و ایمیل مورد نظر برای شما ارسال می شود.

نیاز است که نسخه اصلی مدارک پس از ثبت اینترنتی موفق به آدرس مندرج به تایید نهایی برسد. پس از بررسی اصل مدارک و تایید آنها پیش نویس آگهی تنظیم شده و تحویل متقاضی می شود. در این مرحله متقاضی وظیفه دارد که هزینه ثبت و هزینه روزنامه رسمی را پرداخت کنید.

در گام بعدی از پروسه ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است که مجدداً مدارک به بخش ثبت دفاتر برای انجام ادامه مراحل اداری تحویل داده شود. برای طی مراحل ثبت شرکت سهامی خاص به صورت اصولی و دقیق و به دور از هر نوع اضطراب و نگرانی توصیه می شود که این کار به گروه متخصص سپرده شود تا میزان خطا به حداقل برسد. یک سری خدمات مشاوره ای نیز در این زمینه وجود دارد که قطعاً باید مدنظر قرار بگیرد در غیر این صورت مشکلات زیادی ایجاد می شود.

 

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

 

نکاتی که پیش از ثبت شرکت سهامی خاص باید بدانید!

در شرکت سهامی خاص، مجمع عمومی وجود ندارد. یعنی تعداد شرکا کمتر از شرکت سهامی عام است. در این شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد. اما در بدو امر نیاز است که ۳۵ درصد از سرمایه در حساب مخصوص سپرده شود. سرمایه شرکت در زمان تاسیس نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد. نیاز به حداقل سه مدیر است. تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد. در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست. در این شرکت مسئولیت هر یک از صاحبان بر اساس مبلغ سهامشان در نظر گرفته می شود.

دقت کنید که شرکت سهامی خاص نمی تواند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار عرضه نماید. از سوی دیگر این شرکت ها شرایط انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام را ندارند. موسسین شرکت می بایست به همه اقدامات و اعمال برای تاسیسی و به ثبت رساندن شرکت آگاه باشند.

دقت شود که تا زمانی که شرکت به ثبت نرسیده است صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است. در صورت تخلف امضاکنندگان، مسئول جبران خسارات اشخاص ثابت خواهند بود. هر کس پیش از ثبت به صدور سهام مبادرت نماید قطعاً مجازات خواهد داشت. هر زمانی مقررات قانونی در خصوص تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود، به درخواست هر ذینفع، دادگاه حکم بطلان شرکت را صادر می کند.

 

نکات لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص
نکات لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص

 

مهمترین خصوصیات شرکت سهامی خاص

سرمایه شرکت در زمان تاسیس مهم است. همینطور تعداد شرکا نیز نباید کمتر از سه نفر باشد. سهام شرکت قابل معامله بازار بورس نیست. نقل انتقال سهام شرکت مشروط موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است. این شرکت نمی تواند مبادرت برای صدور اوراق قرضه نماید.

تکمیل مدارک بخش مهمی از موارد ثبت شرکت سهامی خاص محسوب می شود. اظهارنامه، اساسنامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیات مدیره از موارد پر اهمیت محسوب می شود. همینطور مهم است که هیات رئیسه نیز تشکیل شود که شامل یک رئیس، دو ناظر و یک منشی از بین سهامداران است. اداره این شرکت توسط هیات مدیره صورت می گیرد. اشخاص حقوقی را نیز می توان به مدیری شرکت انتخاب کرد. مجمع عمومی عادی هر سال یک یا چند بازرس را انتخاب می کند.

چرا نیاز به مشاوره برای ثبت شرکت سهامی خاص خواهد بود؟

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که پروسه ثبت شرکت سهامی خاص را خودشان به تنهایی طی کنند و تصور می کنند که این کار هزینه کمتری در بر دارد. در نگاه سطحی همینطور به نظر می رسد اما حقیقت این است که وجود یک شخص متخصص در این زمینه کمک می کند تا بتوانید ثبت شرکت را با دقت بیشتری دنبال کنید. مثلاً برای انتخاب نام برای شرکت اگر فقط خودتان اقدام کنید در نهایت دچار مشکل می شوید چون احتمال نام مورد نظر تایید نمی شود.

اما اگر فرد یا گروه تخصصی در این زمینه را انتخاب کنید قطعاً مسیر برای شما هموارتر خواهد بود. دقت کنید که ثبت شرکت سهامی خاص در سال های اخیر با یک سری سختگیری ها همراه بوده است به این ترتیب شما می توانید این شرکت را بر اساس شرایط که دارد به ثبت برسانید. از یاد نبرید که به طور کلی شرکت های سهامی خاص هم موقعیت اجرایی خاصی دارند و هم از نظر اجرایی قابل قبول هستند.

 

نتیجه گیری

وقتی کار به کاردان سپرده شود قطعاً همه چیز به بهترین نحو دنبال می شود. دقت داشته باشید که به طور کلی بسیاری از شرکت های سهامی خاص می توانند موقعیت سرمایه گذاری خود را وسیع تر نمایند. به این ترتیب شرایط به شکلی پیش می رود که همه چیز تحت کنترل باشد و موقعیت سودآوری به درستی دنبال شود. در بهترین شرایط شرکت های سهامی خاص می توانند یک برگ برنده برای درآمدزایی محسوب شوند و کارآفرینی مناسبی داشته باشند

 

 

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص از ۲ میلیون تومان میباشد.

پس ار عقد قرارداد مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

در صورت تکمیل بودن مدارک حدود ۱۰ روز کاری زمان خواهد برد.

حداقل تعداد نفرات جهت ثبت شرکت سهامی خاص چند نفر است؟

شما جهت ثبت شرکت سهامی خاص به ۳ سهام دار و ۲ بازرس احتیاج خواهید داشت.