اخذ کارت بازرگانی

در اینجا می خوانید...

 

کارت بازرگانی چیست؟

 

پیش از اینکه در مورد شرایط اخذ کارت بازرگانی بدانیم چه خوب است که تعریف درستی از کارت بازرگانی داشته باشیم و بدانیم که این کارت دقیقاً برای چه منظوری استفاده می شود.کارت بازرگانی چیست؟ کارت بازرگانی جوازی است که دارنده آن می تواند به واسطه آن، تجارت خود را در زمینه واردات و صادرات آغاز نماید. دقت کنید که داشتن این کارت به طور کلی برای شخص حقیقی و حقوقی می تواند بسیار مناسب به نظر برسد.

اما در مورد یک بروز رسانی جدید در مورد کارت های بازرگانی در سال جدید برایتان بگوییم که ممکن است در تصمیم گیری شما جهت دریافت کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۳ کمک شایانی کند.

در نظر داشته باشید که شرط سنی برای کارت بازرگانی کمتر شده که می تواند جزو شرایط خوب در نظر گزفته شود.

مورد بعدی برداشتن شرط داشتن پایان خدمت و یا داشتن کارت معافبت از خدمت می باشد که این مورد هم از شرایط اخذ کارت بازرگانی حذف گردیده است.

و در آخر یکی در دیگر از شرایط تهسیل شده برای اخذ کارت بازرگانی برداشتن شرط داشتن سند اداری با شناسه یکتا هست که این مورد هم از موارد مهم بود که جهت تسهیل اخذ کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۳ مورد بازبینی قرار گرفته است.

این کارت به واسطه شعب اتاق بازرگانی صادر می شود. برای اخذ کارت بازرگانی نیاز است که بازرگانان  اشخاص  یا شرکت ها اظهارنامه ای تکمیل کنند و با سایر مدارک تقاضای خود را به اتاق بازرگانی ارسال نمایند. بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی دارند می بایست بر اساس فرم های چاپ شده از سوی اتاق بازرگانی یک سری اطلاعات مربوط به تجارت خود را اعلام نمایند.

همینطور نیاز است که هر شخص از سوی دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شود. صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان خارجی نیز صادر می شود. یعنی آنها می توانند فعالیت بازرگانی در ایران داشته باشند. معمولاً مدت اعتبار کارت بازرگانی بر اساس درخواست متقاضی از یک الی پنج سال است و اگر مورد تایید وزارت بازرگانی برسد، قطعاً معتبر خواهد بود.

در ایران تنها کسانی که اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده اند اجازه واردات و صادرات دارند. در غیر این صورت تجارت، غیر قانونی خواهد بود و مساله ساز خواهد شد.البته در نظر داشته باشید که افرادی هم هستند که برای ثبت برند اقدام به اخذ کارت بازرگانی میکنند.

اخذ کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

 

 در مورد انواع کارت بازرگانی تغییر به خصوصی در این سال های اخیر اتفاق نیفتاده و مطابق سابق می باشد.

برای اخذ کارت بازرگانی در ابتدا باید با انواع مختلف آن آشنا باشید به این ترتیب پروسه اخذ کارت بازرگانی برای شما آسانتر و مناسب تر خواهد بود.

کارت بازرگانی تجاری به مجوزی گفته می شود که دارنده آن می تواند اقدام به صادرات و واردات کالا نماید. یعنی شخص اجازه ثبت سفارش، ترخیص کالا و همینطور صادرات کالاهای مجاز را دارد. این کارت برای شخص حقوقی و حقیقی در نظر گرفته می شود.

مورد بعدی کارت بازرگانی خدماتی است. این کارت برای اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت خدماتی دارند صادر می شود. دارنده این کارت تنها در زمینه مورد نظر خود می تواند فعالیت داشته باشد.

کارت بازرگانی تولیدی یا صنعتی نیز وجود دارد که شرایط مخصوص به خود را ایجاد می کند. این کارت مخصوص گروهی است که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند. دارندگان این کارت می توانند تجهیزات کارگاهی و متریال اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند. همینطور شرایط صادرات محصول پس از تولید به آنها داده می شود.

در صورتی که یک بار نیاز به ترخیص کالاهای مورد نظر خود داشته باشید باید اقدام به دریافت کارت بازرگانی موردی نمایید. این کارت ها حالت یک بار مصرف دارند.

 

کارت بازرگانی

 

کاربرد کارت بازرگانی

 

فکر می کنید با دریافت کارت بازرگانی چه مزایایی در اختیار شما قرار می گیرد؟ یکی از مهمترین مزایای اخذ کارت بازرگانی این است که می توانید واردات از مناطق آزاد داشته باشید. همینطور می توانید صادرات همه کالاهای مجاز بازرگانی را نیز انجام دهید.

از سوی دیگر صدور ویزای تجاری و صدور گواهی مبدا نیز برای شما انجام می شود. می توانید پروسه عضویت در اتاق بازرگانی را نیز دنبال کنید. به شما اجازه داده می شود تا با تجار خارجی ارتباط برقرار کنید.

همینطور می توانید در نمایشگاه های ملی و بین المللی داخلی و خارجی نیز شرکت کنید. مبادرت در امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری یکی از مهمترین مزایای دریافت کارت بازرگانی است.

شما می توانید عملیات ثبت سفارش و ترخیص کالا را به سادگی و بدون مانع انجام دهید. البته که می توانید اطلاعات تجاری محصولات تولیدی خود را در سطح جهانی مبادله نمایید.

 

اخذ کارت بازرگانی 1403
انواع کارت بازرگانی

 

چه فرقی بین کارت بازرگانی شرکتی با شخصی است؟

 

سوالی که بسیاری از افراد می پرسند و بهتر است بیشتر در مورد آن توضیح دهیم تفاوت کارت بازرگانی شرکتی و شخصی است. کارت بازرگانی شخصی و شرکتی از نظر علمی و تجاری هیچ تفاوتی ندارند. کسانی که دارنده کارت بازرگانی هستند می توانند از مزایای آن استفاده نمایند.

تفاوت از نظر مالیاتی سنجیده می شود. در واقع نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی به صورت تصاعدی است و بین ۱۵ الی ۳۵ درصد سنجیده می شود. اما نرخ مالیات بر درآمد شرکت ثابت و ۲۵ درصد اعلام شده است.

همچنین جهت دریافت کارت بازرگانی شرکتی حتما یا باید شرکت داشته باشید یا ثبت شرکت انجام دهید.فرقی نمیکن که شرکت شما شرکت مسئولیت محدود باشد یا شرکت سهامی خاص و یا هر شرکت تجاری دیگری.

مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی

 

۱-    برای دریافت کارت بازرگانی نیاز به یک سری مدارک دارید که قطعاً باید در تنظیم آن دقت لازم داشته باشید و همه جوانب را بسنجید. یکی از موارد مهم داشتن حداقل ۲۰ سال سن تمام است. کسانی که کمتر از سن مجاز هستند نمی توانند اقدام به اخذ کارت بازرگانی نمایند. این نکته مهم بررسی نمی شود و در نهایت مشکلات زیادی ایجاد می کند.

۲-    اصل گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل از دیگر مدارک مهم جهت دریافت کارت بازرگانی محسوب می شود. عدم سوءپیشینه مدیر عامل قطعاً بررسی می شود و لازم به ذکر است که این برگه باید مهر و امضا شده باشد و از بسیاری از جهات مورد تایید قرار بگیرد. در غیر این صورت مشکلساز می شود.

۳-    اصل گواهی مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری. این گواهی می بایست به آدرس دفتر مرکزی شرکت ارسال شود و به طور کلی شاخص های مربوط به خود را دارد.

۴-    روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات شرکت تا این تاریخ بسیار مهم است. به طور کلی موضوع فعالیت شرکت باید در راستای صادرات و واردات کالا دنبال شود و همه جوانب سنجیده شود.

۵-    اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی نیز اهمیت زیادی دارد. این برگه باید به ثبت رسیده باشد. نبود اظهارنامه قطعاً مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت و باید بررسی های دقیق صورت بگیرد.

۶-     نیاز است که اصل گواهی پلمپ دفاتر از سوی اداره ثبت شرکت ها ارائه شود. در راستای دریافت کارت بازرگانی می بایست گواهی پلمپ دفاتر قانونی باشد. برای دریافت اظهارنامه و گواهی پلمپ می توانید به نزدیکترین دفتر پست مراجعه نمایید.

 

نکات مهم در راستای اخذ کارت بازرگانی

 

شرکت های با مسئولیت محدود می بایست یک برگ کپی از تقاضانامه ثبت شرکت های داخلی را ارائه دهند. همینطور شرکت نامه رسمی نیز باید ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد.

نیاز است که در خصوص شرکت های سهامی خاص و عام یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص الزامی است. نیاز به اصل کارت ملی مدیر عامل است و در صورت داشتن هر نوع تغییرات در مشخصات نیاز به اسکن آن بوده و باید تصویر شناسنامه ارائه شود.

همینطور نیاز به قطعه عکس جدید به صورت تمام رخ و ساده رنگی خواهد بود و عکس باید پشت سفید باشد. نیاز به اصل مدرک تحصیلی معتبر دیپلم متوسطه به همراه برگه ارزشیابی خواهد بود.

کسانی که دارنده پروانه بهره برداری صنعتی و کشاورزی و معدنی هستند اگر دارای پروانه ای با تاریخ انقضای دو سال باشد نیازی به ارائه مدرک فوق معاف ندارند.

اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان نیاز است ( در نظر داشته باشید شرط داشتن کارت پایان خدمت برای گرفتن کارت بازرگانی حذف شد)پس گرفتن کارت بازرگانی بدون پایان خدمت میسر گردیده است. در صورتی که سن شخص ۵۱ سال تمام باشد نیازی به کارت پایان خدمت ندارد. از سوی دیگر اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و اعتبار بانکی به نام متقاضی خواهد بود.

همینطور می بایست فرم مخصوص توسط مهر و امضای رئیس شعبه مدنظر قرار بگیرد. حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها روی فرم الف تایید شده است می بایست قابل قبول باشد.

 

مدرک مهمی که برای دریافت کارت بازرگانی باید ارائه دهید!

 

یکی از مدارک زیر می بایست در راستای ارائه کارت بازرگانی در نظر گرفته شود:

۱-    نیاز است که اصل سند مالکیت شش دانگ به نام شرکت و به آدرس مرکزی ارائه شود.

۲-    همینطور می بایست اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام شرکت و برای محل کار در نظر گرفته شود و به آدرس دفتر مرکزی باشد.

۳-    نیاز است که اصل اجاره نامه بنگاه املاک که دارای کد رهگیری به نام شرکت و برای محل کار و به آدرس دفتر مرکزی است ارائه شود.

 

 

اخذ کارت بازرگانی 1403
دریافت کارت بازرگانی

 

تذکرات مهم برای صدور کارت بازرگانی

 

هر واحد ملکی فقط نیاز به یک کارت بازرگانی دارد یعنی برای هر واحد فقط یک کارت صادر می شود. مدیر عامل می بایست در کلاس های آموزشی بر اساس نوع مدرک تحصیلی خود شرکت نماید. مدارک در محل اتاق معمولاً برابر اصل می شود. کارمندان تمام وقت ارگان دولتی اجازه اخذ کارت بازرگانی را ندارند. این موضوع اهمیت بسیار مهمی دارد.

نیاز به ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم است. معمولاً افرادی که سواد کمتر از دیپلم دارند نمی توانند اقدام به اخذ کارت بازرگانی نمایند. در مراحل برابر اصل کردن مدارک حضور مدیرعامل یا نماینده قانونی او بسیار پر اهمیت است.

واگذاری کارت بازرگانی به دیگران سبب زیان شما می شود پس باید به این نکته دقت کنید. کسانی که کارت بازرگانی شما را اجاره میکنند، پرداخت مالیات بر درآمد را نمی پذیرند. بسیاری از افرادی که کارت بازرگانی خود را به سایر افراد واگذار کرده اند به واسطه بدهی مالیاتی ممنوع الخروج می شوند.

 

اخذ کارت بازرگانی 1403
شرایط دریافت کارت بازرگانی

شرایط گرفتن کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲

 

یک سری قوانین جدید در راستای دریافت کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته می شود که بسیار مهم و قابل قبول است. برای اخذ کارت بازرگانی باید مدارک و شرایط خاصی ارائه دهید. البته که این موضوع بسته به نوع کارت متفاوت خواهد بود. برای مثال مدارکی که برای شخص حقیقی لازم است با مدرک لازم برای شخص حقوقی فرق می کند.

در وهله اول باید محل کسب و کار و فعالیت شما مشخص باشد یعنی باید یک سری اطلاعات در این زمینه ارائه دهید. نیاز است که آشنایی کامل با قوانین گمرک داشته باشید و در کلاس های آموزشی شرکت کنید. به این ترتیب حضور یک کارشناس خبره کمک می کند تا پروسه اخذ دریافت کارت بازرگانی سریعتر صورت بگیرد.

نکته دیگر این است که نباید در ارگان دولتی اشتغال کنید و استخدام دولتی باشید. همینطور باید اثبات کنید که تمکن مالی برای فعالیت در زمینه مورد نظر را دارید. ارائه تعهد کتبی مبنی بر پیروی از سیاست های تجاری دولت از دیگر مواردی است که می بایست در نظر گرفته شود. باید از نظر اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی از صلاحیت بالا برخوردار باشید.

دریافت کارت بازرگانی کار نسبتاً پیچیده ای است و وجود تیم کاربلد در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

شرایط تمدید کارت بازرگانی

 

تمدید کارت بازرگانی در صورتی که مدیر عامل تغییر کرده باشد شرایط خاص خود را دارد. در این صورت نیاز است که اصل کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل برابر با اصل شود و همینطور یک سری کپی کامل از پشت و روی آن نیاز است.

نیاز به ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیر عامل جدید است و باید پرینت از کارت هوشمند نیز ارائه شود. ارائه کارت از زمان صدور آن نباید بیش از ۶ ماه سپری شده باشد.

برای دریافت کارت بازرگانی نیاز است که اصل کارت پایان خدمت یا معافیت آقایان برابر با اصل باشد( در نظر داشته باشید شرط داشتن کارت پایان خدمت برای گرفتن کارت بازرگانی حذف شد)پس گرفتن کارت بازرگانی بدون پایان خدمت میسر گردیده است. و همینطور نیاز به یک سری کپی از پشت و روی آن خواهد بود. در صورتی که شخص متولد سال های ۴۱ و پیش از آن باشد با ارائه کپی مدرک تحصیلی خود دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارد.

همینطور نیاز است که اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر نیز ارائه شود. یعنی حداقل مدرک دیپلم نیاز است. شخص باید حداقل ۲۳ سال سن تمام داشته باشد و این موضوع بخش مهمی از شرایط دریافت کارت بازرگانی محسوب می شود.

 

اخذ کارت بازرگانی 1403
کارت بازرگانی

 

دریافت کارت بازرگانی اگر آدرس عوض شده باشد!

 

مراحل اخذ کارت بازرگانی در هر شرایطی باید به دقت رعایت شود. مثلاً گاه دیده می شود که آدرس شرکت عوض شده است. در این صورت می بایست اصل و کپی سند مالکیت شش دانگ به اسم شرکت و به آدرس مرکز با کاربرد اداری یا تجاری در نظر گرفته شود.

نیاز است که اصل و کپی اجاره نامه محضری معتبر به اسم شرکت باشد. همینطور باید آدرس دفتر مرکزی با کاربرد تجاری قید شده باشد. در صورتی که سند ملک مسکونی و اداری کاربری اداری است باید اجاره نامه محضری توضیحات لازم در خصوص فعالیت مورد نظر را قید کرده باشد.

نیاز به اصل و کپی سند مالکیت به نام غیر و اصل و کپی اجاره نامه عادی به اسم شرکت است. همینطور کد رهگیری برای محل کار و آدرس دفتر مرکزی با کاربری اداری یا تجاری با امضای دو شاهد نیاز است.

اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص غیر ایرانی نیاز به یک سری مدارک دیگر نیز دارد. مثلاً می بایست صلاحیت مدیران خارجی از سفارتخانه مورد نظر اعلام شده باشد. همینطور نیاز به کپی پروانه کار و اقامت همراه با اصل مدارک است.

نیاز است که افراد فیش حق تمبر را از دارایی دریافت نمایند. نیاز به یک قطعه عکس شش در چهار یا سه در چهار از مدیر عامل است. عکس باید تمام رخ، ساده با زمینه سفید و بدون خط خوردگی و سالم باشد.

اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن کشور وظیفه دارند که رتبه بندی اشخاص و شرکت های تعاونی را به درستی انجام دهند. کارت بازرگانی می بایست بین یک الی پنج سال قابل تمدید باشد.

 

اخذ کارت بازرگانی
اخذ کارت بازرگانی

 

چه کسانی شرایط دریافت کارت بازرگانی را ندارند؟

برخی از افراد اجازه و شرایط دریافت کارت بازرگانی را ندارند. مثلاً کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی اجازه اخذ کارت بازرگانی را ندارند. اشخاص حقیقی یا حقوقی شرایط دریافت بیش از یک کارت بازرگانی را ندارند. اشخاصی که دارای کارت بازرگانی هستند نمی توانند از مزایای کارت خود به شخص غیر واگذار نمایند.  

 

هزینه اخذ کارت بازرگانی

 

دریافت کارت بازرگانی بر اساس شرایط و مدارک خاصی در نظر گرفته می شود به این ترتیب نمی توان مبلغ مشخصی برای آن در نظر گرفت. دقت کنید که به طور کلی هزینه های حق صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت نیز بسیار مهم است.

بخشی از هزینه ها مربوط به حق صدور یا تمدید کارت است. بخش دیگر از هزینه های اخذ کارت بازرگانی مربوط به ابطال تمبر برای تمدید کارت در نظر گرفته شده است. مبلغی نیز بابت ابطال تمبر برای صدور کارت ارزیابی می شود.

سرمایه اولیه در راستای اخذ کارت بازرگانی نیز در نظر گرفته می شود که اهمیت زیادی دارد. سرمایه و هزینه اولیه باید بر اساس شرایط کاری سنجیده شود. دقت کنید که به طور کلی اخذ کارت بازرگانی در سال های اخیر دستخوش یک سری تغییرات بوده است.

 هزینه اخذ کارت بازرگانی برای افراد غیر از تهران، در استان خودشان قابل اخذ است. یک سری دوره های آموزشی نیز برای دارندگان این کارت در نظر گرفته می شود. امر ترخیص کالا در این راستا به بهترین نحو صورت می گیرد.

دقت کنید که دریافت ارزهای دولتی و قیمت مناسب بخش مهمی از اصول دریافت کارت بازرگانی محسوب می شوند. دارندگان کارت بازرگانی می توانند با عضویت اتاق بازرگانی برای سایر سرمایه گذاران پروسه ترخیص کالا را دنبال کنند. همینطور شرایط دریافت ارزهای دولتی و قیمت مناسب را دارند. دریافت وام های ویژه نیز در نظر گرفته می شود.

 

هزینه کارت عضویت اتاق بازرگانی را چطور می توان کاهش داد؟

 

برای کاهش هزینه دریافت کارت بازرگانی و عضویت در اتاق بازرگانی باید به یک سری اصول دقت کرد. در صورتی که سرمایه کمتر از ۳۰۰ میلیون ریال باشد هزینه عضویت کم است. اگر سرمایه بین ۳۰۰ میلیون الی ۲ میلیارد ریال باشد هزینه بیشتر می شود.

در نهایت هزینه عضویت یکساله اتاق بازرگانی با سرمایه بالای دو میلیارد نیز بیشتر از سایر موارد در نظر گرفته می شود. بخشی از هزینه برای حق صدور کارت بازرگانی یا تمدید کارت است.

یک سری هزینه های مازاد نیز مدنظر قرار می گیرد. به طور کلی سرمایه می بایست بر اساس شرایط و موقعیت مورد نظر ارزیابی شود.

هزینه گرفتن کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال های گذشته دستخوش یک سری تغییرات بوده است. این موضوع سبب می شود که افراد برای اخذ کارت بازرگانی یک سری اقدامات لازم را انجام دهند.

نحوه تمدید کارت بازرگانی اگر به درستی طی شود قطعاً تاثیرگذار خواهد بود و هزینه ها کاهش می یابد. از یاد نبرید که به طور کلی کارت های بازرگانی بر اساس سطح سرمایه شما اعطا می شوند و هر یک دارای هزینه و ضوابط مخصوص هستند.

 

مدارک برای تمدید کارت بازرگانی

 

نیاز است که در ابتدا فرم تکمیلی از وب سایت را به همراه مهر و امضای متقاضی تنظیم کنید. افراد باید اصل کارت بازرگانی را در زمان حضور در اتاق ارائه دهند. نیاز به ارائه اصل کارت ملی بوده و در صورت داشتن هر نوع تغییرات ر مشخصات سجلی نیاز به اسکن و بارگذاری تصویر شناسنامه از همه صفحات خواهد بود. همینطور می بایست دو قطعه عکس جدید به صورت تمام رخ و ساده به صورت رنگی با پشت زمینه سفید ارائه دهید.

هر شخص باید اصل گواهی مربوط به بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری را ارائه دهد. نیاز به اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سالهای گذشته و همینطور برگهای قطعی و تشخیص مالیات مربوط به سال هایی است که کارت بازرگانی تمدید شده اما ارائه نشده است.

برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان نیاز به اصل حساب بیمه تامین اجتماعی خواهد بود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در صورتی استیجاری بودن دفتر کار می بایست اصل اجاره نامه تمدید شده ارائه شود و این موضوع بسیار پر اهمیت است و باید به طور دقیق و اصولی سنجیده شود.

در صورت تغییر محل نیاز به ارائه یک برگ اظهارنامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت خواهد بود و البته که باید یکی از مدارک مالکیت ارائه شود.

مثلاً اصل سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی می بایست ارسال شود. نیاز است که اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی در نظر گرفته شود. همینطور اصل اجازه نامه بنگاه املاک به همراه کد رهگیری نیز می تواند گزینه خوبی برای ارائه باشد.

ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه بسیار مهم است و باید از نظر اعتبار سنجیده شود. این مدرک بر اساس شرایط شرکت متفاوت خواهد ببود و نیاز است که به تایید برسد.

 

سامانه تمدید کارت بازرگانی

 

برای جلوگیری از اجتناب از دعاوی کارت بازرگانی بهتر است که دارنده کارت، کمی پیش از سررسید و انقضای کارت، مدارک مورد نیاز خود را تهیه کند و هزینه های لازم را پرداخت نماید. از طریق سامانه مخصوص شرایط برای تمدید کارت بازرگانی در نظر گرفته می شود.

سامانه تمدید کارت بازرگانی نیز موضوع مهمی است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. سامانه جامع کارت بازرگانی ایران که با آدرس cscs.chambertrust.ir شناخته می شود یک سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند است. البته سامانه دیگری نیز توسط وزارت معدن و صنعت و تجارت تشکیل شده است. این سامانه ها برای صدور کارت بازرگانی و تمدید آن راه اندازی شده اند.

متقاضی تمدید و اخذ کارت بازرگانی می بایست در ابتدا وارد سامانه جامع تجارت ایران شود.

سپس نیاز است که درخواست تمدید کارت بازرگانی داشته باشد. سپس می بایست به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند رفته و درخواست خود را پیگیری نماید. خدمات سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند منحصر به صدور تمدید کارت بازرگانی بوده و برای اشخاص حقیقی و حقوقی مدنظر قرار می گیرد.

یک سری امکانات دیگر نیز از سوی سامانه تمدید و اخذ کارت بازرگانی در اختیار شما قرار می گیرد.

مثلاً استعلام شناسه کالا و امکانات مربوط به فیلم های آموزشی نیز در سامانه قرار گرفته است. امکانات مربوط به مستندات و امکانات مربوط به پاسخ به سوالات متداول نیز در سامانه قرار دارد. این موضوع مربوط به تجارت داخلی و خارجی است.

 

مزایای کارت بازرگانی
مزایای کارت بازرگانی

 

مزایای دریافت کارت بازرگانی حقوقی نسبت به حقیقی

 

هزینه اخذ کارت بازرگانی برای همه کسانی که تجارت می کنند و وابسته به امر صادرات و واردات هستند از نظر اهمیت بالا است. به طور کلی کارت بازرگانی نوعی مجوز قانونی محسوب می شود که سبب می شود تا امور بازرگانی به دقت دنبال شود. اما موضوعی که باید بدانید این است که کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی نسبت به هم متفاوت هستند.

در نوع حقیقی شخص به دنبال دریافت کارت است. اما در نوع حقوقی یک شرکت و مجموعه فعالیت های بازرگانی نیز دنبال می شود. یک سری تفاوت های مشخص نیز در این راستا مدنظر است که می تواند قابل قبول باشد.

کارت بازرگانی حقیقی به این صورت است که اگر شخص اقدام به دریافت مجوز بازرگانی نماید و بخواهد این کارت را دریافت کند می بایست علاوه بر مدارک خود، یک سری مدارک مدیر عامل شرکت و یا مجموعه ای که در آن فعالیت شده است که ارائه دهد.

اما اگر شخصی که اقدام کننده دریافت کارت بازرگانی است شخصی حقیقی باید و برای شرکت یا مجموعه ای درخواست دریافت مجوز نماید، اگر مدارک فراهم باشد اجازه دارد اقدام به دریافت کارت بازرگانی کند. به طور کلی امتیازات هر دو کارت یکسان هستند و تفاوت چندانی ندارند.

یک سری کالاها وجود دارند که بر اساس اطلاعیه اتاق بازرگانی مختص کارت بازرگانی حقوقی هستند. یعنی فقط کسانی که دارنده کارت بازرگانی حقوقی هستند می توانند واردات و صادرات کالای مورد نظر را برعهده بگیرند.

در سایر این موارد دیگر تفاوتی بین کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی دیده نمی شود. دقت کنید این موضوع از هر نظر قابل استناد است و می بایست بررسی های لازم در این راستا صورت بگیرد.

 

اعتبار دریافت کارت بازرگانی حقوقی بیشتر است یا حقیقی؟

 

یک تحقیق کلی در خصوص اعتبار و ارزش اخذ کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است. به این معنی که اعتبار کارت بازرگانی حقوقی بیشتر از نوع حقیقی است. بعضی از افراد تنها با این نوع اشخاص به امر بازرگانی می پردازند و از دید آنها اعتبار کارت بازرگانی حقوقی بسیار بیشتر است.

شاید اینطور باشد که یک شرکت حقوقی دارای کارت و مجوز اعتبار است. نوع فعالیت در انتخاب نوع کارت بازرگانی اهمیت زیادی دارد. نرخ مالیات این دو نوع کارت نیز با هم فرق می کند و این نکته نیز حائز اهمیت است.

در یک بررسی کلی مشخص شده است که تفاوت اصلی کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی مربوط به مجوز واردات و صادرات نوع کالا، مدارک مورد نیاز برای دریافت و در نهایت نرخ مالیات است.

 

سوالات رایج در مورد دریافت کارت بازرگانی

 

آیا برای دریافت کارت بازرگانی هزینه ها مشخص و طبق لیست اداره بازرگانی در نظر گرفته می شود؟

 

معمولاً این چنین است. اما یک سری هزینه ها به صورت خدمات جداگانه در نظر گرفته می شود که بستگی به نوع درخواست و فعالیت شما متغیر خواهد بود. اگر از کارشناس خبره در این زمینه کمک بخواهید قطعاً کار شما آسانتر می شود و یک سری مشاوره های رایگان و اصولی در اختیار شما قرار می گیرد.

به طور کلی بسیار مهم است که بتوانید از طریق یک مرکز تخصصی اقدام به دریافت کارت بازرگانی نمایید. به این ترتیب اگر سوالی داشته باشید نیز سریعاً مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلی نخواهد بود.

 

در صورت ناقص بودن مدارک آیا دریافت کارت بازرگانی با مشکل روبرو می شود؟

 

بله! مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی بسیار مهم است و بر اساس شرایط کاری شما گاه مدارک متفاوت است. وجود کارشناس در زمینه امور بازرگانی به شما کمک می کند تا بتوانید همه مسیر را به خوبی طی کنید و شرایط را بسنجید.

دقت کنید که اظهارنامه تجارتی در این راستا نیز بخش مهمی از شرایط محسوب می شود. دقت کنید که برای تمدید کارت بازرگانی باید بتوانید یک سری اصول را به دقت ارزیابی کنید. مثلاً شما برای داشتن کارت بازرگانی حقوقی نیاز به مدارک بیشتری دارد و این موضوع به نوبه خود بسیار حائز اهمیت است.

 

چطور می تواند از شرایط تمدید کارت بازرگانی اطلاع کسب کرد؟

 

برای اینکه از شرایط تمدید کارت بازرگانی اطلاعات کافی داشته باشید باید از یک مشاور کمک بگیرید. بسیاری از افراد هنوز نمی دانند دریافت کارت بازرگانی نیاز به یک سری اصول مهم دارد و این موضوع به نوبه خود شرایط سختی ایجاد می کنند.

کارت بازرگانی به شما کمک می کند تا بتوانید همه نکات را بسنجید. داشتن کارت بازرگانی کمک می کند تا بتوانید امور واردات و صادرات را به بهترین نحو انجام دهید و مشکلی نداشته باشید. در سال های اخیر داشتن کارت بازرگانی به نوبه خود نوعی اعتبار محسوب می شود.

 

کارت بازرگانی در یک نگاه

اگر فکر می کنید دریافت کارت بازرگانی برای شما دشوار است باید بتوانید به واسطه تیم متخصصی همه امور را بسنجید و به نوبه خود موقعیت مدارک خود را بررسی کنید. دقت کنید که نبود مدارک کافی در این راستا سبب می شود تا کارتان با تاخیر همراه باشد و این موضوع در نهایت می تواند به ضرر شما باشد.

موضوع مهم دیگر که باید بدانید این است که کارت بازرگانی می تواند کمک کند تا بتوانید همه جوانب را بسنجید. هر نوع سوال در این زمینه توسط کارشناسان و مشاوران پاسخ داده می شود.

 

هزینه اخذ کارت بازرگانی در صورت انجام توسط شرکت شما چقدر است؟

هزینه اخذ کارت حدود ۵ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی چه مدارکی هستند؟

مدارک تحصیلی مدارک شغلی مدارک بانکی و نداشتن سوپیشینه و در نهایت نداشتن بدهی مالیاتی

پیش نیاز اخذ کارت بازرگانی چیست؟

داشتن کارت عضویت اتاق بازرگانی الزامی می باشد.

 

 

22 دیدگاه

    • با سلام

      لطفا سوال مربوط به کارت بازرگانی را در صفحه کارت بازرگانی مطرح نمایید

      موفق باشید

    • کارت عضویت اتاق بازرگانی دیگر چیست
      چطور اقدام کنم آن دیگر چه مراحلی دارد

  • سند ما مسکونی هست ولی موقعیتمون اداری هست میتونیم برای شرکتمون کارت بازرگانی بگیریم؟

  • سلام یه سوال داشتم آیا برای کارت بازرگانی باید کارت عضویت هم داشت ؟
    ‌و اینکه من در حال تحصیل هستم کارت پایان خدمت ندارم چطور می‌تونم کارت بگیرم ؟

    • با سلام

      با توجه به قوانین جدید جهت اخذ کارت بازرگانی شما باید ابتدا برای دریافت کارت عضویت اقدام نمایید.

      در صورتی که سن شما بالای ۲۳ سال است می توانید جهت دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایید.

      با تشکر

  • سلام من دفتر شركتم مسكوني هست ولي به كاربري اداري ايا ميشه كارت بازرگاني گرفت ؟

  • سلام من برای گرفتن کارت ملک بنام خودم هست آیا می‌تونم کارت بگیرم یا حتما شرایط خاصی باید ملک داشته باشه و‌کارت چند ساله صادر میشه ؟ ما تولید پوشاک هستیم ؟

    • با سلام

      شما میتوانید اطلاعات لازم را از مطالب مربوط به کارت بازرگانی استخراج کرده و تفاوت کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق بازرگانی را بدست آورید همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از کارشناسان ما اطلاعات لازم را کسب نمایید.
      با تشکر فراوان

  • وقت بخیر
    جهت اخذ کارت بازرگانی کد یکتا سند ملک را باید ثبت کنیم متاسفانه صاحب ملک در دسترس نیستن ایران نیستن امکانش هست تعهد ۳ ماه بدیم برای کدیکتا سند البته قرارداد اجاره ملک با کد رهگیری رو داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *