شناسه یکتای حافظه مالیاتی( کلیه مراحل در سال ۱۴۰۳ )

شناسه یکتا حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی ۶ کاراکتری

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری است که جهت صدور شماره خاص به فرد صورتحساب الکترونیکی مالیاتی در سامانه مودیان کاربردهای فراوانی دارد. به عبارتی تا این کد ۶ رقمی را در سامانه مالیاتی خود نداشته باشید امکان صدور صورتحساب الکترونیکی یا همان صورتحساب فروش در سامانه مودیان مالیاتی خود را ندارید.

شناسه مالیاتی یکتا، یا همان کد یکتای مالیاتی، در برخی کشورها به عنوان شماره ملی یا شماره تأیید مشتری شناخته می‌شود. در هر صورت، این کد یک شناسه یکتا است که برای شخص یا شرکت در مورد مسائل مالیاتی استفاده می‌شود.

کد یکتای مالیاتی یا همان شماره مالیاتی، در هر کشور ممکن است با قوانین و رویه‌های مختلفی مشخص شود. در اینجا به طور کلی در مورد روش‌های دریافت کد یکتای مالیاتی در  کشورایران صحبت می‌کنیم:

در ایران، کد یکتای مالیاتی به عنوان شماره ملی شناخته می‌شود. این کد را می‌توانید به شرح زیر دریافت کنید:

  • به سایت سازمان امور مالیاتی ایران به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه کنید.
  • از بخش “ثبت نام مشتریان” یا مشابه آن در سایت استفاده کنید.
  • فرم مربوطه را با دقت تکمیل کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
  • پس از بررسی اطلاعات، سازمان امور مالیاتی کد یکتای مالیاتی شما را ارائه خواهد کرد.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی  از موارد تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی برای هر شخص حقیقی و حقوقی می‌باشد که پس از درخواست مودی مالیاتی در قسمت عضویت در کارپوشه وی تولید شده و در اختیار مودیان مالیاتی قرار می گیرد.

پس یکی از مهمترین قدم هایی که برای اجرای تکالیف در سامانه مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در سامانه مالیاتی و ایجاد کارپوشه دارید این است که شناسه یکتای حافظه مالیاتی ۶ کاراکتری را فراهم کنید و راه دیگری به جزآن ندارید. ضمنا عدم دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در مهلت مقرر شده  مشمول جرایم قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی نیز خواهد بود.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

قانون شناسه یکتا حافظه مالیاتی

براساس ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی،شناسه یکتا حافظه مالیاتی ۶ رقمی به ‌یک نوع حافظه الکترونیکی آنلاین گفته می‌شود که جهت ثبت و نگهداری اطلاعات در صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی و همچنین ارسال و انتقال صورتحساب‌ آن ها به سامانه مؤدیان مالیاتی کاربرد به کار گرفته میشود. شناسه یکتا مالیاتی هم می‌تواند به صورت سخت افزاری و هم به‌ صورت نرم افزاری در اختیار مودیان مالیاتی قرار میگیرد.

شناسه یکتا حافظه مالیاتی با نظارت سازمان امور مالیاتی کل کشور و  توسط مؤدیان برای ثبت صورتحسابهای الکترونیکی فروش آنها استفاده می شود. هر حافظه مالیاتی می‌بایست دارای یک شماره شناسه یکتا و واحد به صورت ۶ رقمی می باشد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی به مودیان مالیاتی اختصاص داده می شود.

نحوه دریافت شناسه یکتا مالیاتی

مهمترین قدم شما برای ساخت شناسه یکتا حافظه مالیاتی، فایلی است مربوط به امضای دیجیتال یا CSR ویژه سامانه مودیان مالیاتی می باشد که می‌بایست در کارپوشه خود در سامانه مودیان مالیاتی بارگذاری کنید و مراحل را به ترتیب به اتمام برسانید.

برای رسیدن به مرحله بارگذاری ( شناسه یکتای حافظه مالیاتی ) فایل کلید عمومی حافظه مالیاتی ۶ رقمی و یا شناسه یکتا مالیاتی ابتدا وارد سایت درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir شوید و سپس وارد کارپوشه مالیاتی خود بشوید و پرونده مالیاتی را که قصد دریافت شناسه یکتا مالیات را دارید انتخاب نموده وسپس ، از گزینه های سمت راست، وارد قسمت عضویت مربوطه شده و سپس از گزینه شناسه‌ یکتای حافظه مالیاتی اقدام به طی مراحل مربوطه نمایید.

ارسال اظهارنامه مالیاتی معاملات فصلی با شناسه یکتای حافظه مالیاتی

اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای اجرای تکلیف قانونی و یا ارسال اظهارنامه مالیاتی معاملات فصلی سامانه مودیان ضروری است اما ممکن است شما بخواهید برای فاکتورهای خود و یا صورتحساب‌های خود در تعداد های مختلف از چند شناسه یکتا استفاده کنید.

به طور مثال اگر شما بخواید هم فروش داخلی داشته باشید و هم فروش خارجی و یا صادرات می‌توانید یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای صورتحساب‌های فروش داخلی خود ایجاد کنید و شناسه دیگری هم برای فروش‌های خارجی خود داشته باشید که در این صورت می‌توانید از چند شناسه یکتای حافظه مالیاتی استفاده کنید اما به طور معمول دریافت یک شناسه ۶ رقمی برای مودیان کافی می باشد.

مدت زمان و مراحل دریافت شناسه یکتای مالیاتی

مدت زمان و مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی کوتاه و قابل انجام است اما به شرط آن که شما در امور کارپوشه خود مسلط باشید.

مرحله اول پیش ثبت نام

وارد سایت tax.gov.ir شده و ثبت نام الکترونیکی را انتخاب نمایید.

دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

مرحله دوم ثبت نام در سامانه مودیان

وارد سایت my.tax.gov.ir شده و ثبت نام مودیان مالیاتی را انجام می دهید.

دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی
دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

مرحله سوم تعیین کلید عمومی و تعیین شعب مرتبط

سپس از طریق سایت مربوطه اقدام به تعیین کلید عمومی حافظه امضا و تعیین شعبه مرتبط با شناسه یکتای حافظه مالیاتی می نماییم.در این مرحله می توانید فایل امضای دیجیتال سامانه مودیان را نیز داشته باشید.

فایل امضای الکترونیکی مودیان
فایل امضای الکترونیکی مودیان

مرحله چهارم دریافت شناسه حافظه مالیاتی

در نهایت با ورود به قسمت عضویت و دریافت تخصیص ابزار پرداخت و شناسه یکتا و در نهایت اطلاعات حافظه مالیاتی و فروشگاهی اقدام به دریافت شناسه یکتا می نماییم.

در نظر داشته باشید کارپوشه مودیان مالیاتی به مجموعه‌ای از اطلاعات و اسناد مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی اشاره دارد. این کارپوشه‌ها توسط سازمان‌های مالیاتی و ادارات مالیاتی مربوط به هر کشور ایجاد و نگهداری می‌شوند. هدف اصلی کارپوشه مودیان مالیاتی، ثبت و ذخیره اسناد و اطلاعات مالیاتی مربوط به افراد و شرکت‌ها است تا در ردیابی و اجرای قوانین مالیاتی و مدیریت مالیاتی مؤثر عمل کند.

کارپوشه مودیان مالیاتی ممکن است شامل اطلاعاتی مانند:

اطلاعات هویتی: شامل نام، شماره ملی یا شماره مالیاتی، آدرس، تاریخ تولد و سایر اطلاعات شناسایی فردی یا شرکتی مودیان مالیاتی است.

اظهارنامه مالیاتی: شامل اطلاعات مالیاتی مربوط به درآمدها، هزینه‌ها، اعمال مالیاتی و سایر جزئیات مالیاتی است که فرد یا شرکت در طول سال مالی موردنظر ارائه می‌دهد.

گزارش‌های مالیاتی: شامل گزارش‌های سالانه، فصلی یا ماهانه مالیاتی است که توسط افراد حقیقی و حقوقی تهیه و ارائه می‌شود.

مدارک مالیاتی: شامل مدارکی مانند فاکتورها، رسیدها، برگه‌های حساب و بیانیه‌های بانکی، سوابق پرداخت و دریافت و سایر مدارک مالیاتی مربوط به فرد یا شرکت است.

ارتباطات و مکاتبات مالیاتی: شامل نامه‌ها، اعلامیه‌ها، ارتباطات رسمی و سایر مکاتبات مالیاتی بین فرد یا شرکت و سازمان مالیاتی است.

 

مدت زمان اختصاص شناسه یکتا مالیاتی چقدر است؟

در صورت تکمیل مراحل و کامل بودن ثبت نام شناسه یکتای حافظه مالیاتی در همان روز صادر می گردد.

مراحل انجام و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چند مرحله می باشند؟

کلیه مراحل انجام کار شناسه یکتای حافظه مالیاتی در ۴ گام انجام می شوند.

امکان ارسال دیدگاه جدید وجود ندارد.