ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی در یک نگاه

 

شاید بپرسید که ثبت طرح صنعتی چه فایده ای دارد؟ وقتی یک محصول طراحی می‌شود و تولید می‌شود، هدف آن این است که به افراد عرضه شود تا از آن استفاده کنند یا از خدمات آن بهره‌مند شوند. این فرآیند معمولاً متقاضیان را خوشحال می‌کند، زیرا آنها می‌توانند از محصول یا خدمات جدیدی که ارائه شده استفاده کنند.

رقابت در بازار ممکن است منجر به تقلید از محصولات و طرح‌های صنعتی دیگر شود. ثبت طرح صنعتی می‌تواند این مسئله را پیشگیری کند، زیرا به تولید کننده حقوق حصری برای استفاده از طرح‌های خود را می‌دهد و از تقلید توسط رقبا جلوگیری می‌کند.

مراحل ثبت طرح صنعتی نیز بسیار حیاتی است و اگر به درستی انجام نشود، ممکن است به مشکلات حقوقی منجر شود. از این رو، اطمینان از رعایت اصول اجرایی و مدارک مورد نیاز بسیار مهم است.

ثبت طرح صنعتی به معنای ثبت و حفاظت از مشخصات شکلی و ظاهری یک محصول است و در سال‌های اخیر با رویکردهای حرفه‌ای‌تری انجام می‌شود.

از طرفی، فرآیند ثبت طرح صنعتی اکنون به سرعت بیشتری انجام می‌شود و معمولاً مشکلی در این زمینه پیش نمی‌آید، اما همچنان لازم است که تمامی مراحل به دقت و با رعایت قوانین انجام شود.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

طرح صنعتی چیست؟

 

طرح صنعتی به هر نوع ترکیب خطوط، رنگ‌ها یا اشکال سه بعدی با خطوط خاص اشاره دارد که نشانگر نوعی محصول صنعتی یا فرآورده است. این ترکیبات طراحی برای محصولات مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند شامل طراحی‌های مرتبط با محصول، بسته‌بندی، نشان تجاری و غیره باشد.

طرح صنعتی باید به شرکت‌ها کمک کند تا محصولات خود را با موفقیت به بازار عرضه کنند و در نتیجه سودآوری بیشتری داشته باشند. موضوع مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که طرح صنعتی باید اصیل و منحصر به فرد باشد تا از تکراری بودن و مشکلات مرتبط با این موضوع جلوگیری شود.

محصولات مختلف از طرح‌های صنعتی استفاده می‌کنند، از جمله پوشاک، صنایع دستی، ابزارهای فنی و پزشکی، ساعت‌ها، جواهرات و اقلام لوکس. در ثبت طرح صنعتی، اصول اجرایی خاصی وجود دارد که باید رعایت شود تا طرح به درستی ثبت شود و حقوق متعلق به صاحب طرح حفظ شود.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

مزایای ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی به مالک آن حق انحصاری ارائه می‌دهد که از طرح خود بهره‌مند شود و از تمامی حقوق و مزایای آن بهره‌مند شود. این اقدام به رشد و توسعه فرد یا شرکت صاحب طرح کمک زیادی می‌کند و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی را در بازار داشته باشد.

همچنین، ثبت طرح صنعتی مالکین طراحی‌های صنعتی را از نسخه‌برداری غیرقانونی و تقلید توسط افراد ثالث محافظت می‌کند. این اقدام موجب می‌شود که طرح مالک همواره حفظ شده و ارزش آن حفظ شود.

طرح‌های صنعتی به دلیل اجرای حرفه‌ای‌تر در سال‌های اخیر، پتانسیل بالایی را برای استفاده از آنها فراهم کرده‌اند.

همچنین، ثبت طرح صنعتی می‌تواند منجر به تولید محصولاتی شود که از نظر زیبایی و جذابیت شناختی بسیار جذاب باشند و به عنوان یک ایده بی‌نظیر برای کسب درآمد عمل کنند. طرح‌های صنعتی باید دارای یک سبک منحصر به فرد و مناسب برای عرضه و تبلیغات باشند.

همچنین، برخی از طرح‌ها دارای امتیاز بالاتری هستند و هرچه موفقیت در راه ارائه و تبلیغ یک طرح بیشتر باشد، ارزش آن برای صاحب طرح نیز بیشتر خواهد بود که این موضوع می‌تواند تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

ثبت طرح صنعتی
طرح صنعتی

 

واگذاری اجازه بهره برداری یعنی چه؟

 

مالک اصلی یک طرح صنعتی ثبت شده می‌تواند اجازه بهره‌برداری از طرح را به شخص دیگری بدهد، البته با رعایت شرایط و مدت زمان مشخص. این کار به انتخاب مالک بستگی دارد و امتیازات و شرایط آن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

ثبت درست طرح صنعتی می‌تواند منجر به افزایش موفقیت محصولات در بازار و در نهایت به بهبود بازگشت سرمایه بیشتری برسد.

انحصاری بودن نسبت به تولید و عرضه نیز اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این موضوع می‌تواند از کپی‌برداری غیرقانونی توسط رقبا جلوگیری کند.

هر گونه تغییری که در ظاهر یا بسته‌بندی محصول ایجاد می‌کنید، باید قبل از افشا به ثبت برسد تا از سوءاستفاده رقبا جلوگیری شود.

با ثبت طرح صنعتی و ایده، می‌توانید پروسه تولید یا واردات محصولات تقلیدی را به حداقل برسانید و موقعیت خود را در بازار بهبود بخشید.

در نهایت، برای ثبت طرح صنعتی، مدارک مورد نیاز بسیار حیاتی است و باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی

 

تهیه و تنظیم مدارک صحیح برای ثبت طرح صنعتی بسیار حیاتی است. این مدارک باید به دقت و با رعایت قوانین مربوطه تنظیم شوند تا هرگونه نقص در آنها از اثرات منفی جلوگیری شود و طرح به درستی ثبت گردد. همچنین، در صورت نیاز به تمدید طرح، نیاز به مدارکی نیز وجود دارد که باید برای این منظور آماده شوند.

برای اشخاص حقیقی، مدارک مورد نیاز ممکن است شامل کپی شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد شناختی باشد. همچنین، کپی از شناسنامه و کارت ملی طراح نیز الزامی است. این موارد بسیار مهم هستند و باید با دقت و بر اساس مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی ارائه شوند.

همچنین، برای انجام مراحل ثبت، نیاز به عکس‌هایی از زوایای مختلف طرح نیز دارید که باید با کیفیت و روشن بوده و نمونه‌های قابل تأیید باشند.

ضمناً، اطلاعاتی مانند آدرس، کد پستی، شماره تلفن ثابت و همراه، و آدرس ایمیل شخص حقیقی نیز برای ثبت لازم است.

برای تنظیم مدارک مورد نیاز، باید تمامی شرایط و اصول را به دقت بررسی و اجرا کنید تا از صحت و کامل بودن مدارک اطمینان حاصل شود.

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

مدارک لازم برای شخص حقوقی

 

برای ثبت طرح صنعتی برای شخص حقوقی، مدارک متفاوتی نسبت به اشخاص حقیقی مورد نیاز است. این مدارک شامل کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا شرکت است، همچنین کپی شناسنامه و کارت ملی شخص طراح نیز الزامی است.

یکی از مدارکی که برای ثبت طرح صنعتی شخص حقوقی حتماً نیاز است، کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و ثبت آخرین تغییرات شرکت است، که باید به بهترین نحو تهیه شود.

همچنین، برای ثبت طرح صنعتی نیاز به عکس از نمونه طرح است که باید از ۶ زاویه مختلف گرفته شود. این عکس‌ها باید بر اساس موقعیت معینی گرفته شوند. آدرس، کد پستی و تلفن ثابت شرکت نیز از موارد ضروری هستند.

همچنین، تلفن همراه و ایمیل صاحب امضا شرکت نیز باید ارائه شوند. برای ثبت طرح صنعتی، تنظیم مدارک به درستی بسیار حیاتی است؛ زیرا کمبود و کاستی در مدارک می‌تواند با مشکلات زیادی همراه شود و باعث تأخیر یا عدم ثبت طرح شود.

نکات مهم که سبب می شود مسیر هموارتر شود!

 

برای تهیه تصویر از طرح صنعتی که قصد ثبت آن را دارید، اندازه تصویر بسیار حیاتی است تا در نهایت به اندازه A4 باشد. این اندازه باید بر اساس موقعیت و شکل طرح شما سنجیده شود تا همه جزئیات به درستی قابل مشاهده باشند. همچنین، بهتر است که تصاویر به صورت عمودی اسکن شوند زیرا تجربه نشان داده است که این نوع تصاویر گزینه بهتری هستند.

رعایت رنگ و زمینه مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. برای زمینه تصویر ارسالی، از رنگ‌های روشن استفاده کنید، زیرا زمینه‌های تیره ممکن است باعث مشکل در مشاهده طرح شوند. همچنین، تا جای ممکن تصاویر باید رنگی باشند و بهتر است حجم تصویر در نهایت حدوداً ۵۰۰ کیلوبایت باشد.

در مورد تصاویر مدارک هویتی نیز، آن‌ها باید به صورت سیاه و سفید اسکن شوند و حجم قابل قبول آن‌ها حدوداً ۲۵۰ کیلوبایت است. همچنین، حتماً پشت و روی کارت ملی و کپی صفحه اول شناسنامه در یک تصویر قرار بگیرند و فایل‌های ارسالی باید به صورت لاتین نامگذاری شوند.

با رعایت این نکات، پروسه ثبت طرح صنعتی به درستی صورت می‌گیرد و می‌توانید از تاثیرگذاری قوانین و مراحل ثبت بهره مند شوید.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی در ایران یعنی چه؟

 

سوالی که گاه توسط افراد مختلفی پرسیده می شود این است که ثبت طرح صنعتی در داخل کشور چه معنایی دارد؟ آیا تفاوتی بین ثبت در داخل و خارج از کشور وجود دارد یا خیر؟

دقت کنید که برای ثبت طرح صنعتی در داخل کشور متقاضی می بایست به سایت مورد نظر مراجعه نماید و اظهارنامه طرح را تکمیل کند. سپس نیاز است که ضمائم قانونی به شکل کاملاً الکترونیکی پیوست شود و به اداره مالکیت صنعتی ارسال شود.

دقت کنید که پروسه ثبت طرح صنعتی معمولاً مسیر خاص خود را دنبال می کند و نیاز است همه شرایط به درستی بررسی شود. در صورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد، همه چیز به اسم متقاضی به ثبت می رسد و در نهایت تحت حمایت قانون قرار می گیرد.

 

روش های ثبت طرح صنعتی در ایران

 

مراحل ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور عموماً به سه روش انجام می‌شود.

  1. ثبت ملی: در این روش، متقاضی باید مدارک مربوطه را به زبان کشور مورد نظر ترجمه کرده و سپس به شکل حضوری یا از طریق وکیل، آنها را به دولت یا مراجع مربوطه ارائه دهد. پس از تایید، اقدامات بعدی را می‌توان انجام داد.

  2. ثبت منطقه‌ای: در این روش، طرح در کشورهایی که عضو یک منطقهٔ همکاری منطقه‌ای هستند، ثبت می‌شود. اگر یک طرح در یکی از کشورهای عضو ثبت شود، سایر کشورهای عضو موظف به حمایت از آن هستند، البته در شرایط خاص.

  3. ثبت بین‌المللی: این اصطلاح به معنی ثبتی است که بین‌المللی تلقی می‌شود، اما در واقع هیچ سیستم یا مرجعی وجود ندارد که به صورت اتوماتیک امکان حمایت از طرح ثبت‌شده در یک کشور را در سایر کشورها فراهم کند. این به این معنی است که برای هر کشور باید به طور جداگانه اقدامات لازم برای ثبت طرح صنعتی را انجام داد.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

برای ثبت طرح های صنعتی چقدر زمان نیاز است؟

 

درست است که مدت زمان ثبت طرح صنعتی بین ۱ تا ۴ ماه متغیر است و به عوامل مختلفی مانند نوع طرح، تعداد متقاضیان در صف انتظار و شاخص‌های مخصوص هر طرح بستگی دارد. عواملی مانند پیچیدگی طرح، مراحل زمان‌بر ارزیابی و تصمیم‌گیری، و سرعت پاسخگویی اداره مربوطه می‌تواند بر زمان ثبت تأثیر بگذارد.

همچنین، تعداد متقاضیان در صف انتظار نیز نقش مهمی در زمان طولانی شدن یا کوتاه شدن فرآیند ثبت دارد. هرچه تعداد متقاضیان بیشتر باشد، زمان انتظار برای ارزیابی طرح‌ها بیشتر می‌شود.

با این حال، مهمترین نکته این است که مراحل ثبت طرح صنعتی به صورت دقیق و مرتب در دستور کار اداره مالکیت صنعتی قرار می‌گیرد و به تحقق شاخص‌های مشخصی بستگی دارد. برای حصول اطمینان از موفقیت در فرآیند ثبت، مهم است که همه مدارک و اطلاعات مورد نیاز به دقت و صحیح فراهم شوند و فرآیند را به درستی اداره کرد.

حمایت از طرح صنعتی یعنی چه؟

 

تا به حال شنیده ای که از یک طرح صنعتی حمایت شده است؟ فکر می کنید این موضوع چه معنی دارد؟

دقت کنید که در بسیاری از کشورها مثل ایران زمانی که ثبت طرح صنعتی صورت بگیرد، تحت حمایت قرار می گیرد. بهره برداری از طرح های صنعتی ثبت شده به واسطه اشخاص ثالث منوط به موافقت مالک است.

دقت کنید که طرح های صنعتی در راستای موقعیت و شرایط سنجیده می شود. ساخت و فروش و وارد کردن اقلامی که حاوی طرح های صنعتی هستند بسیار مهم است. دقت کنید که این موضوع می تواند بخش مهمی از شرایط را شامل شود.

مالک طرح این توانایی را دارد که علیه هر شخصی که بدون موافقت او حقوق طرح را پایمال کرده است شکایت نماید.

 

کدام طرح های صنعتی تحت حمایت قانون نیستند؟

 

یک سری طرح های مهم وجود دارند که در پروسه ثبت طرح صنعتی به تایید نمی رسند. مثلاً طرح های تکراری که جدید نیستند و یا شخصیت فردی را رعایت نکرده اند مساله ساز است. طرح هایی که حاوی نماد رسمی یا نشان رسمی مثل پرچم کشورها هستند معمولاً به ثبت نمی رسند.

این موضوع بسیار پر اهمیت است. یک سری طرح هایی که بر خلاف نظم عمومی یا اخلاق حسنه اجرا میشوند. دردسرهای خاص خود را دارند. باید بخاطر داشته باشید که مثلاً برخی از کشورها، صنایع دستی را به عنوان طرح صنعتی حمایت نمی کنند.

در چنین شرایطی بسیار مهم است که بتوانید طرح صنعتی را به صورت حرفه ای به ثبت برسانید و مشکلات را برطرف سازید. قانون ثبت طرح های صنعتی مقرر می کند که طرح مذکور برای آن به کار رفته است یا خیر.

کالای تولیدی نیز در خصوص طرح مورد نظر سنجیده می شود.

 

 

مراحل ثبت طرح صنعتی
مراحل ثبت طرح صنعتی

 

 

مراحل ثبت طرح صنعتی

 

برای ثبت طرح صنعتی نیاز است که مراحل زیر به دقت طی شود. دقت کنید که هر یک از گام های طی شده باید دقیق و اصولی باشند. اولین گام ورود به سامانه اینترنتی اداره ثبت طرح های صنعتی است.

ورود به سامانه به شکل اینترنتی صورت می گیرد و مشکلی در این راستا وجود ندارد. مورد بعدی تکمیل اظهارنامه اینترنتی است. تکمیل اظهارنامه اینترنتی باید کاملاً دقیق صورت بگیرد و همه چیز رعایت شود. در غیر این صورت دردسرساز می شود.

 

مورد دیگر مربوط به بررسی و کارشناسی در راستای تایید طرح و نبود ایرادات است. چه خوب است که طرح مورد نظر شما از نظر سبک اجرایی سنجیده شود و اگر ایرادی وجود دارد برطرف شود.

این کار سبب می شود تا بتوانید طرح های صنعتی را به صورت حرفه ای دنبال کنید. در نهایت شرایط مهمی در زمینه صدور ابلاغیه پذیرش ارزیابی می شود. متقاضی باید پرونده فیزیکی در اداره ثبت طرح های صنعتی داشته باشد.

این اقدام باید دقیق و بدون نقص صورت بگیرد. پرداخت هزینه های ثبتی قانونی نیز موضوع مهمی است. هزینه های ثبتی قانونی اگر به موقع و در زمان مشخص پرداخت نشود مشکلات زیادی به همراه دارد. نیاز است که شماره ثبت طرح صنعتی نیز دریافت کنید.

ارسال در راستای چاپ در روزنامه رسمی نیز موضوع مهمی است.

 

باید بتوانید در راستای صدور آگهی همه جوانب را بسنجید. صدور آگهی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و به سرعت بخشی روند اجرایی کمک می کند. دریافت سند تصدیق به واسطه اداره ثبت طرح صنعتی نیز از مواردی است که به پروسه ثبت طرح صنعتی کمک زیادی می کند.

 

 

آیا نیاز به ثبت الکترونیکی اظهارنامه طرح صنعتی خواهد بود؟

 

در گام اول نیاز است که به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی مراجعه نمایید. می بایست بخش اداره ثبت طرح های صنعتی را انتخاب کنید. انتخاب گزینه ثبت اظهارنامه صنعتی گام بعدی است که باید به آن توجه کنید.

دقت کنید که ثبت الکترونیکی اظهارنامه از موارد پر اهمیتی است که متقاضی باید آن را مدنظر قرار دهد. در راستای رسیدن به طرح صنعتی مناسب باید بتوانید مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه را به درستی طی کنید.

چه خوب است که بتوانید اطلاعات مربوط به مالک اظهارنامه را تکمیل کنید. پس از آن ثبت موقت و دریافت کد رهگیری نیاز است. دقت کنید که اطلاعات باید ذخیره شوند و این کار کمی زمانبر است.

پر کردن مشخصات اطلاعات و درج آدرس الکترونیکی و تلفن همراه شخص معرفی شده از مواردی است که قطعاً نیاز به ارزیابی دارد.

باید فقط یک شخص حقیقی را به عنوان دریافت کننده انتخاب کنید. پس از آن نیاز است که ورود به مرحله ثبت مشخصات طرح و توضیح و توصیف آن داشته باشید.

بارگذاری ضمائم نیز می تواند یکی از مهمترین شاخص های مورد نظر باشد.

پیوست کردن ضمائم مورد نیاز باید با دقت بالا صورت بگیرد. نیاز است که متن خواسته شده بر اساس نوع راهنما ارسال شود.

 

ضمایم اظهارنامه یعنی چه؟

 

مدارک مثبت هویت مالک و نماینده قانونی و طراح بسیار مهم است. نیاز به یک نمونه تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده به شکل دو بعدی است. همینطور می توانید یک نمونه از تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده از همه جوانب طرح را به شکل سه بعدی اجرا کنید.

تصاویر باید در سایز A4 باشند. نیاز است که اسکن به شکل عمودی صورت بگیرد.

ساده بودن زمینه طرح بسیار مهم است. چه خوب است که تصویر به صورت سیاه و سفید بررسی شود.

در صورتی که قوانین لازم برای ثبت طرح صنعتی به دقت رعایت شود می تواند تاثیر گذاری خوبی داشته باشد. در بهترین شرایط می توانید از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید تا شرایط را بسنجد.

دقت کنید که طرح های صنعتی از نظر سبک و مدل می توانند تفاوت هایی داشته باشند و هر یک نماد مخصوص خود را اجرا کنند.

 

 

تسلیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

 

یکی از موضوعات مهم در خصوص گواهی تصدیق طرح صنعتی مربوط به اظهارنامه ثبت طرح صنعتی است.

یعنی نیاز است که اظهارنامه در خصوص انجام ثبت طرح صنعتی صورت بگیرد. این روند برای ثبت اختراع و ثبت علائم تجاری بسیار عالی در نظر گرفته می شود. اصلی ترین بخش در ثبت هر اثری، تسلیم اظهارنامه است.

در صورتی که این کار به درستی صورت بگیرد می توان گفت که اثر ثبت شده مسیر قانونی خود را طی می کند.

اولین مورد برای ثبت طرح صنعتی در راستای تسلیم اظهارنامه، ورود اطلاعات اظهارنامه بسیار مهم است. سه بخش اصلی در این راستا در نظر گرفته می شود. بخش اول اطلاعات مربوط به اطلاعات طرح صنعتی مثل عنوان، شرح و توصیف طرح است.

در بخش دوم یک سری اطلاعات افراد حقیقی یا حقوقی متقاضی وارد می شود. در نهایت نیاز است که درخواست حق تقدم داده شود که بخش مهمی از کار خواهد بود.

نیاز است که بازبینی اطلاعات و ضمائم به درستی صورت بگیرد تا اگر اطلاعاتی به اشتباه وارد شده است اصلاح شود. نیاز است که بارگذاری ضمائم به طور درست باشد. در واقع شما باید مدارک هویتی متقاضی و مدارک هویت نمایندگی در صورت وجود به همراه تصاویر کالای مورد نیاز را ضمیمه کنید.

ارسال تصویر طرح و چگونگی توصیف آن از دیگر مواردی است که باید ارزیابی شود. دقت کنید که تصاویر کالای مورد نیاز و سایر موارد باید دقیق و اصولی ارائه شود. همینطور نیاز است که چگونگی توصیف این موارد نیز بررسی شود.

مورد بعدی پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه است.

همه هزینه های مربوطه باید توسط متقاضی در نظر گرفته شود و نیاز است به شکل الکترونیکی پرداخت شود.

 

طرح صنعتی
طرح صنعتی

 

نکاتی که احتمالاً نمی دانید!

 

ثبت طرح صنعتی بدون ارائه اظهارنامه امکانپذیر نیست. تسلیم اظهارنامه باید با دقت بالا صورت بگیرد و همه جزییات بررسی شود. از سوی دیگر بسیار مهم است که اظهارنامه در دو نسخه به زبان فارسی و در فرمت مخصوص خود ارائه شود.

اگر این شرایط ایجاد نشد نیاز است که خلاصه ای از ترجمه اظهارنامه به زبان فارسی در نظر گرفته شود.

مورد بعدی اطلاعاتی است که در اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در نظر گرفته می شود. مثلاً نام، کد پستی و تابعیت و سمت به همراه شماره ملی برای شخص حقیقی باید در نظر گرفته شود. نیاز است که ضمائم تعیین شود. نام و محل اقامت طراح بسیار مهم است.

البته در صورتی که طراحی همان متقاضی باشد این اطلاعات یک بار دریافت شده است و نیاز به دریافت مجدد نیست. نیاز است که نام، محل اقامتگاه و همینطور نوع فعالیت و شماره ثبت و تابعیت برای شخص حقوقی ارزیابی شده باشد.

نام کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح صنعتی برای آن طبقه دارد بسیار مهم است. تاریخ، محل و شماره گواهینامه و اظهارنامه نیز از بخش های مهم محسوب می شود.

 

ثبت طرح صنعتی
ثبت طرح صنعتی

 

چرا اظهارنامه رد می شود؟

 

یکی از موضوعاتی که سبب رد اظهارنامه می شود، تشخیص کارشناسان مرکز مالکیت معنوی است. در واقع کارشناسان مالکیت معنوی ممکن است به هر دلیلی اظهارنامه مورد نظر را رد نمایند. بسیاری از طرح ها به دلیلی کپی برداری رد می شود.

در واقع قانون گذار فرصت حق اعتراض به رد اظهارنامه را دارد. البته این فرصت ۳۰ روز پس از رد اظهارنامه به پایان می رسد. پس در طول ۳۰ روز باید این کار صورت بگیرد و نتیجه دهد.

این روند برای کسانی که خارج از کشور هستند دو برابر است. برای اعتراض نیاز به مراجعه حضوری است و باید پرونده به صورت فیزیکی تشکیل شود. همینطور نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود. این موارد به نوبه خود بسیار ارزشمند هستند و باید مدنظر قرار بگیرند.

اعتراضات دیگری نیز در نوع اثر وجود دارد. مثلاً می توان اعتراض مبنی بر حق مالکیت معنوی نیز داشت که بخش مهمی از کار خواهد بود.

 

رفع نقایص پرونده چطور صورت می گیرد؟

 

گاه دیده می شود که درخواست شما نه پذیرفته شده و نه رد می شود. در واقع از شما خواسته می شود که اقدامات لازم برای تکمیل اظهارنامه و پرونده خود را انجام دهید. این کار معمولاً از سوی بسیاری متقاضیان صورت می گیرد.

اگر پرونده مورد نظر به هر علتی دارای نقص باشد. افراد این فرصت را دارند که در مهلت ۳۰ روزه، اصلاحات لازم را انجام دهند. اگر در زمان اعلام شده رفع نواقص پرونده صورت نگیرد، اظهارنامه باطل شده و رد می شود.

 

هزینه ثبت طرح صنعتی

 

اگر فکر می کنید هزینه ثبت طرح صنعتی برای شما هم سوال است پس به اطلاعات این بخش دقت نمایید. هزینه اول مربوط به حث ثبت اظهارنامه به ازای هر طبقه و بیشتر است. حق ثبت تمدید برای پنج سال سوم نیز برای هر طبقه یا بیشتر در نظر گرفته می شود.

هزینه هر بار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن نیز بسیار مهم است.

باید هزینه رونوشت مصدق به درستی در نظر گرفته شود. هزینه رسیدگی اعتراض به رد ثبت اهمیت زیادی دارد.

بخش دیگری از هزینه ها برای حق ثبت انتقال قراردادی و قهری است. شما نیاز به پرداخت هزینه استعلام برای انتقال و اجاره بهره برداری یا اعتراض را دارید. حق ثبت تغییرات نیز از مواردی است که باید بررسی شود. 

باید هزینه حق ثبت تغییرات را نیز پرداخت کنید.

 

آیا می توان زمان ثبت طرح صنعتی را کاهش داد؟

 

این موضوع به موارد زیادی بستگی دارد. یکی از موارد این است که طرح مورد نظر شما در چه زمینه ای است. در واقع باید بررسی کنید که آیا افراد نسبت به روند بررسی اعتراضی دارند یا خیر.

مراجعه به مرکز مالکیت معنوی باید در بازه زمانی مشخص صورت بگیرد تا مشکلات به حداقل برسد. از سوی دیگر میزان آشنایی و تسلط متقاضی به روال اداری ثبت طرح صنعتی بسیار مهم است.

اگر اطلاعات شما در این زمینه کافی نیست باید سعی کنید از یک کارشناس کاربلد بخواهید تا مسیر را برای شما هموارتر سازد. این موضوع کمک می کند تا بتوانید شرایط را به شکل جدی تر دنبال کنید و نتیجه بگیرید.

از یاد نبرید که به طور کلی ثبت طرح صنعتی باید بر اساس موقعیت طرح صورت بگیرد و نتیجه بخش باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *