پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳

در اینجا می خوانید...

 

دفاتر پلمپ چیست؟

 

پیش از اینکه در مورد مراحل درخواست پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ و مدارک لازم برای آن صحبت کنیم، چه خوب است تعریف درستی از دفاتر پلمپ داشته باشیم. هر تاجری می بایست پس از ثبت شرکت  و دانستن  روش ثبت شرکت , ۴ نوع دفتر اعم از دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه داشته باشد و پلمپ دفاتر به صورت دفتر کل و روزنامه صورت می گیرد.

معمولاً این دفاتر بر اساس نوع کارکرد بین ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ برگ اجرا می شوند. همه شرکت ها حتی اگر فعالیتی نداشته باشند، باید در جهت مشخص کردن عملکرد مالی خود اقدام به تکمیل پلمپ دفاتر نمایند. در زمان تکمیل این دفاتر نیاز است که تاجر همه اموال و دارایی ها منقول و غیرمنقول و همینطور دیون مطالبات سال قبل را با جزئیات اعلام و به ثبت برساند. امضای تاجر برای این بخش نیاز است.

 

پلمپ دفاتر قانونی
پلمپ دفاتر قانونی

 

چرا نیاز به ثبت دفاتر پلمپ ۱۴۰۳ است؟

 

پس از اینکه شرکتی تاسیس و به ثبت رسید، اولین اقدام پلمپ دفاتر است. در واقع همه صفحات شماره گذاری می شود و شماره ها در سامانه مرجع ثبت شرکت ها وارد شده و در نهایت مهر اداره ثبت شرکت نیز درج می شود. در این راستا امکان دست بردن در صفحات و جابجایی آن وجود ندارد. در پایان هر سال مالی نیاز است که شرکت دفاتر را به اداره مالیات ارائه دهد.

دقت کنید که حتی اگر شرکت فعالیتی نداشته باشد و همه صفحات سفید باقی مانده باشد باز هم باید این کار صورت بگیرد. پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ در هر صورت الزامی است.

 

پلمپ دفاتر قانونی 1403
پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳

 

مراحل پر کردن دفاتر پلمپ در سال ۱۴۰۳

 

برای پر کردن دفاتر پلمپ سال ۱۴۰۳ می بایست یک سری روال طی شود. مثلاً نیاز است که همه معاملات یعنی صادرات و واردات در دفاتر مذکور به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود. همینطور می بایست دقت شود که حاشیه یا بین سطور برای نوشتن ممنوع است. تاجر می بایست همه دفاتر را تا حداقل ده سال نگهداری نماید.

زمان نگهداری دفاتر برای تشخیص میزان مالیات به درآمد و همینطور تعیین مرور زمان مالیاتی، پنج سال است. نیاز است که موارد مورد نظر چکنویس تنظیم شود و در نهایت در دفتر کل وارد شود. این رویکرد سبب می شود که از خط خوردگی و نامرتب بودن جلوگیری شود. سپس می بایست از صحت اطلاعات موجود در دفتر اطمینان حاصل شود.

در صورتی که پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ صورت بگیرد قطعاً سندیت خواهد داشت، در غیر این صورت باید اعتبار از نظر صاحب آن بررسی شود. اینطور که بررسی ها نشان می دهد مراحل پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ می بایست دقیق و اصولی دنبال شود. این مراحل مشخص می کند که آیا پلمپ دفاتر قانونی۱۴۰۳ است و یا مشکلاتی به همراه دارد.

نکته دیگر اینکه شما برای ثبت دفاتر باید بتوانید همه امورات مالیاتی را نیز مدنظر قرار دهید. در صورتی که امور مالیاتی به دقت صورت نگیرد مشکلات زیادی ایجاد می شود.

 

مراحل پلمپ دفاتر تجاری
مراحل پلمپ دفاتر تجاری

 

مراحل درخواست پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳

 

برای ثبت پلمپ دفاتر قانونی باید یک سری مراحل را به دقت دنبال کنید. دقت کنید که معمولاً زمان و نوع پلمپ بر اساس شرایط موجود متفاوت است.

گام اول برای درخواست ثبت پلمپ دفاتر قانونی این است که به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید و وارد بخش پلمپ دفاتر قانونی شوید. با یک سرچ ساده می توانید نشانی سایت را پیدا کنید. در صورتی که متقاضی درخواست پلمپ دفاتر قانونی، شخص حقوقی ثبت شده در مرجع و بانک اطلاعاتی شرکت باشد، نیاز است که وارد قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ شوید و تیک مورد نظر را فعال کنید.

گام بعدی برای درخواست پلمپ دفاتر قانونی  ۱۴۰۳ مربوط به وارد کردن تابعیت، شناسه ملی و شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی در سامانه است. همه پیامک های مربوط در خصوص مراحل کار برای شما ارسال می شود تا اطمینان حاصل کنید که کار را به درستی دنبال می کنید. برای درخواست پلمپ دفاتر قانونی۱۴۰۳ نکته مهم مربوط به قسمت شروع سال و ماه مالی است که باید به دقت تکمیل شود.

در اساسنامه شخصیت حقوقی شروع سال و ماه و روز مالی قید شده است و باید تاریخ پایان سال مالی را نیز به واسطه سامانه محاسبه نمایید. نکته ای که بسیاری از افراد رعایت نمی کنند این است که فکر می کنند تاریخ ثبت شخصیت حقوقی مربوط به سال مالی است که اشتباه است. برای کسب اطلاعات درست این قسمت نیاز است که اساسنامه شخص حقوقی را مدنظر قرار دهید.

 

ثبت پلمپ دفاتر تجاری
ثبت پلمپ دفاتر تجاری

 

اطلاعات آدرس محل دفتر پلمپ باید درست وارد شود!

یکی از گام های بسیار مهمی که بخشی از روال درخواست پلمپ دفاتر قانونی  ۱۴۰۳ محسوب می شود مربوط به اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده است. متقاضی می بایست توجه داشته باشد که درج آدرس بسیار مهم بوده و می بایست دقت لازم در این زمینه صورت بگیرد. این شیوه برای شهر تهران قابل اجرا است. اگر شهر مورد نظر شما در لیست ارائه شده در سامانه دیده نشد نیاز است که شیوه نامه قبلی را برای وارد نمودن آدرس در نظر بگیرید.

گام بعدی شما را وارد صفحه ای می کند که می بایست اطلاعات شخص حقوقی را بررسی کنید. در صورتی که اطلاعات درست وارد شده باشد روی گزینه تایید کلیک می کنید، در غیر این صورت نیاز است که به واحد ثبتی مربوطه مراجعه داشته باشید تا شرایط را بسنجید و اطلاعات را تغییر دهید. در نهایت به شما شماره پیگیری ارائه می شود. در فهرستی که پیش روی شما قرار می گیرد می بایست گزینه تکمیل کننده اظهارنامه را انتخاب کنید. در این بخش باید اطلاعات مربوط به یکی از اعضای هیات مدیره به طور دقیق وارد شود.

در گام بعدی از درخواست پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ می بایست اسامی سایر اعضا هیات مدیره به همراه اطلاعات مربوط به آنها مثلاً نام و نام خانوادگی و همینطور نام پدر و تاریخ تولد وارد شود. با بررسی مجدد این بخش ها با یک کلیک ساده وارد مرحله بعد خواهید شد.

 

پلمپ دفاتر تجاری
پلمپ دفاتر تجاری

 

مشخص کردن عضو هیات مدیره!

 

یکی از گام های بسیار مهم در خصوص درخواست پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ مربوط به بخش هیات مدیره است. نیاز است که عضویت هیات مدیره را مشخص کنید. سمت اشخاص هیات مدیره را به طور دقیق بررسی کنید. می بایست مدت تصدی محدود یا نامحدود و همینطور تاریخ شروع سمت افراد را به درستی و با دقت بالا در سیستم وارد کنید. در نهایت وضعیت حدود حق امضا برای اعضای هیات مدیره می بایست سنجیده شود. پس از آن نیز سمت عضو هیات مدیره را می توانید به دقت مشخص کنید و همه جوانب را بسنجید.

پس از اینکه بخش های مورد نظر را تکمیل کردید نوبت به فرم دیگری می رسد که با عنوان دفتر مورد تقاضای شخص شناخته می شود. در این گام باید نوع دفتر مورد تقاضا و روزنامه و همینطور تعداد برگ های دفتر و جلد های آن را به دقت وارد کنید. اطلاعات وارد شده از سوی شما ذخیره می شود. اطلاعاتی که در این بخش وارد می کنید باید دقیق و درست باشد در غیر این صورت با مشکل روبرو می شوید.

در نهایت پس از طی کردن مراحل گفته شده وارد صفحه تایید صحت اطلاعات می شوید. در این گام می توانید گزینه تایید اظهارنامه پلمپ و همینطور مدارک مورد نیاز را انتخاب کنید. زمانی که پروسه مربوط به مراحل اینترنتی ثبت پلمپ دفتر به درستی طی شد میتوانید وارد بخش پذیرش نهایی شوید. در این بخش اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر به صورت مهر و امضا شده از اینترنت به اداره ثبت ارسال می شود. در نهایت پس از ارسال مدارک، زمانی که کد پیگیری را دریافت کردید، باید روی گزینه پلمپ دفتر کلیک کنید تا شرایط برای شما توضیح داده شود.

نکته دیگر در خصوص پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ مربوط به شماره پیگیری است. شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک را در سامانه درج کنید و در نهایت روی پذیرش نهایی کلیک کنید.

 

پلمب دفاتر قانونی
پلمب دفاتر قانونی

 

روال کار درخواست پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ پس از ارسال مدارک چیست؟

 

پس از اینکه مدارک مورد نظر را ارسال کردید، کارشناس حقوقی مدارک شما را بررسی می کند. در صورتی که مدارک مورد تایید کارشناس مربوطه قرار بگیرد، به شما اجازه پرداخت وجه دفاتر و پلمپ داده می شود. برای پیگیری پلمپ دفاتر و جواب کارشناس از طریق سامانه ثبت شرکت می توانید اقدام کنید.

وجه می بایست به صورت اینترنتی پرداخت شود. نکته دیگر اینکه اگر کاربر نیاز به دفتر خاصی داشته باشد پس از اتمام مراحل درخواست می بایست به اداره پست مرکز استان یا شهرستان خود مراجعه کند و شرایط را دنبال نماید.

 

مدارک مورد نیاز برای پست پلمپ دفاتر

 

بسیاری از افراد سوال میکنند که برای پلمپ دفاتر چه مدارکی نیاز است. در بخش زیر مدارک لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

برای اخذ پلمپ دفاتر نیاز به کپی کارت ملی متقاضی و همینطور کپی پروانه کسب یا مجوز فعالیت کسبی است. همینطور می بایست کپی کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت را تهیه کنید. نیاز به کپی از روزنامه تاسیس شرکت خواهد بود. همینطور می بایست کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی را در نظر بگیرید.

. نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده نیز بخشی از مدارک لازم است. این مدرک زمانی نیاز است که وکیل یا نماینده برای پلمپ دفتر معرفی شده باشد.

 

کاربرد پلمپ دفاتر قانونی!!

 

خرید دفاتر پلمپ سال ۱۴۰۳  می تواند کاربردهای زیادی به همراه داشته باشد. اصلی ترین کاربرد خرید پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۲ ۱۴۰۳ دریافت کد اقتصادی است. در واقع شما تنها به واسطه دریافت پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ آنلاین می توانید در راستای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.

از سوی دیگر کسانی که این پروسه را به خوبی دنبال می کنند اقدام به دریافت کارت بازرگانی و اظهارنامه مالیاتی خواهند کرد. همه افراد حقیقی و حقوقی در راستای دریافت کارت بازرگانی و اظهارنامه مالیاتی ملزم به اخذ پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ هستند. این موارد تنها بخش کوچکی از کاربرد خرید دفاتر پلمپ محسوب می شود.

 

زمان مناسب برای خرید دفاتر پلمپ ۱۴۰۳

 

برای خرید دفاتر پلمپ بهترین زمان پیش از آغاز سال مالی جدید است. مثلاً برای دریافت دفاتر پلمپ سال ۱۴۰۳ می بایست اواخر سال ۱۴۰۲ اقدام کنید. پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ به منظور شفافیت روند و همینطور فعالیت های مالی صورت می گیرد و هدف اصلی آن جلوگیری از تحریف است. دقت کنید که دستگاه های کاری اگر قوانین را به درستی رعایت نکرده باشند مشمول اعمال جریمه می شوند و نیاز است که همه موارد به دقت سنجیده شود.

تصور عموم این است که شرکت هایی که فعالیت مالی ندارند از این قانون مستثنی هستند در صورتی که این تصور اشتباه است و همه شرکت ها باید اقدام به اخذ پلمپ دفاتر قانونی نمایند. حال اگر شرکتی فعالیت مالی نداشت، دفتر او سفید و نانویس باقی می ماند.

طبق ماده ۱۳ قانون تجارت، تاجر می بایست دفاتر را انتهای هر سال تا حداقل ده سال نگهداری نماید. در واقع برای اینکه ماموران مالیاتی بتوانند بررسی های لازم را انجام دهند نیاز به نگهداری این دفاتر خواهد بود.

 

عدم پلمپ دفاتر قانونی چه در پیش دارد؟

 

بر اساس ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم، کسانی که مشمول این قانون هستند، اگر دفاتر مورد نظر را ارائه ندهند، مشمول جریمه معادل ۲۰ درصد مالیات می شوند. دقت کنید که شرکت ها و اشخاص برای معتبر کردن فعالیت های خود و پس از ثبت شرکت می بایست همه عملیات و رویدادهای مالی را در دفاتر مربوطه تسلیم نمایند.

. عدم پلمپ دفاتر قانونی موضوع بسیار مهمی است. گاه جریمه های مورد نظر بیش از ۲۰ درصد از مالیات متعلقه خواهد بود و این موضوع مشکلات خاص خود را به همراه دارد. با رعایت موارد و موازین این قانون بروز جرایم و مشکلات کاهش می یابد.

 

تفاوت دفاتر تجاری و قانونی

 

از آنجایی که در راستای پلمپ دفاتر از دو واژه قانونی و تجاری استفاده می شود نیاز است که معنای هر یک را بدانیم. دفاتر قانونی شامل دفاتری است که برای کاربردهای مخصوص مالی و مالیاتی استفاده می شود. برای پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۲ قطعاً نیاز به کارشناسان حسابداری و مالی است تا بررسی های مالی مورد نیاز به دقت صورت بگیرد و همه چیز با ارزیابی دقیقی دنبال شود. دفاتر قانونی خود شامل دو زیرمجموعه رسمی و غیر رسمی هستند.

دفاتر رسمی به طور کلی از ۴ بخش تشکیل شده اند که شامل دفتر رسمی روزنامه، دفتر رسمی کل، دفتر رسمی دارایی و دفتر رسمی کپیه است. دفتر رسمی روزنامه اهمیت بیشتری به نسبت سه مورد دیگر دارد. همه تجار و شرکت ها باید امور مربوط به بستانکاری، بدهکاری، معاملات تجاری و همینطور ظهرنویسی و اسناد معاملات را در این دفتر انجام دهند.

همه مبالغ برای مخارج شخصی برداشته می شود و تمامی امورات به خصوص صادرات نیز در این دفتر ذکر می شود. البته که دفتر روزنامه نیز در دو دسته عمومی و اختصاصی قرار گرفته است. در دفاتر عمومی، شرکت ها و تاجران، همه معاملات مالی و سایر موارد را به ثبت میرسانند. ثبت دقیق اطلاعات بسیار مهم است. دفتر اختصاصی روزنامه به دفتری گفته می شود که طبق نوع معامله به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار می گیرد.

در واقع عملیات مالی مربوط به خرید در یک دفتر و عملیات مالی مربوط به فروش در دفتر دیگر صورت می گیرد. برای پرداخت های نقدی و غیر نقدی نیز دفاتر جداگانه ای در نظر گرفته می شود. دفاتر رسمی کل از دسته دفاتری است که همه عملیات مالی که در دفتر روزنامه به ثبت رسیده است به ان انتقال می یابد. خاصیتی که این دفتر دارد این است که صورت های مالی و مانده حساب را نشان می دهد.

 

دفتر رسمی دارایی چیست؟

 

برای پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ نیاز است معنای درست هر واژه را بدانید به این ترتیب هم مسیر بهتری را دنبال می کنید و هم می توانید از اشتباهات ممکن در امان باشید. دفتر رسمی دارایی، شرایط خاص خود را دارد. تاجران باید هر ساله لیست کاملی از دارایی ها  و همینطور بدهکاری ها و مطالبات یک ساله را وارد این دفتر نمایند.

اطلاعات باید به شکل ریز به ریز و دقیق وارد شود. سپس می بایست توسط شخص مورد نظر امضا شود. تکمیل این دفتر رسمی تا پانزدهم فروردین سال بعد صورت می گیرد. پلمپ دفاتر تجاری در همین لیست قرار گرفته است.

 

دفتر رسمی کپیه چیست؟

 

تاجران همه صورتحساب ها، مخابره ها و مرسوله ها را می بایست در دفتر رسمی کپیه وارد نمایند. همینطور نیاز است که تاریخ امور نیز به درستی وارد شود. از سوی دیگر اسناد همه موارد یاد شده باید به طور منظم و بر اساس تاریخ ورود مرتب شده صورت بگیرد و در لفاف و جلدهای مخصوص نگهداری شود.

این موارد به نوبه خود می تواند اثربخشی خاصی داشته باشد. یک نکته دیگر که باید بدانید این است که در زمان اخذ پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ نیاز به دفتر کل و دفتر روزنامه خواهد بود و دفتر کپیه و دارایی مرسوم نیستند.

 

منظور از دفتر غیر رسمی چیست؟

 

در پروسه پلمپ دفاتر قانونی با واژه دفاتر غیر رسمی روبرو هستیم. این دفاتر برای جدا کردن حساب های دفتر کل در صورت لزوم مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگری از دفتر وجود دارد که مشهور به دفتر معین است.

دفتر معین در دسته های مختلف برای بدهکاران، بستانکاران و برای اموال اجرا می شوند. زمانی که نمی توان اطلاعات مشخص حساب ها را از دفتر کل پیدا کرد، نیاز است که حساب ها در دفتر معین نوشته شوند. این موضوع به شما کمک می کند تا پروسه پلمپ دفاتر قانونی را با دقت بیشتری دنبال کنید و همه جوانب را بسنجید.

 

علت رد شدن دفاتر چیست؟

 

یک سری شرایط سبب می شود تا پلمپ دفاتر قانون ۱۴۰۳ با مشکل روبرو شده و رد شود. در صورتی که از دفاتر سال قبل استفاده کنید امکان اینکه پروسه پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ با مشکل روبرو شود زیاد است.

اگر اطلاعات خود را به اشتباه و دروغ ثبت کنید نیز پس از تشخیص، پلمپ دفاتر قانونی  ۱۴۰۳ رد می شود. در صورتی که فعالیت های مربوط به شعبه ها یا نمایندگی ها به درستی ثبت نشده باشد نیز این مشکل دیده می شود. بنابراین هر یک از دلایلی که سبب رد شدن دفاتر می شود باید به دقت ارزیابی شود.

مثلاً صفحات اگر به شکل غیر واقعی سفید مانده باشند و تشخیص داده شود که قصد سوءاستفاده وجود دارد باز هم احتمال رد پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ وجود دارد. در صورتی که یک یا تعدادی از فعالیت ها ثبت نشود. همینطور اگر مندرجات پاک شده باشند و یا تراشیدگی دیده شود نیز امکان رد شدن دفتر وجود دارد. در صورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده اند و یا فاقد یک یا چند برگ هستند نیز امکان رد شدن آن وجود دارد.

 

سوالات رایج

 

آیا پلمپ دفاتر قانونی هزینه بر است؟

بله! به طور کلی هزینه ای که برای پلمپ دفاتر قانونی در نظر گرفته میشود بر اساس برگه های دفتر شما محاسبه خواهد شد.

 

آیا سامانه پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۴۰۳ در هر ساعت از شبانه روز باز است؟

بله پروسه کاری این سامانه به صورت ۲۴ ساعته در نظر گرفته شده است تا بتوانید همه شرایط را بسنجید و به طور کلی موقعیت پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ را به درستی دنبال کنید.

 

برای پیگیری پلمپ دفاتر قانونی چه باید کرد؟

همه چیز از طریق سامانه به طور دقیق به شما اطلاع داده می شود. کد پیگیری در اختیار شما قرار می گیرد که به واسطه آن می توانید پیگیری های لازم در خصوص پلمپ دفاتر قانونی ۱۴۰۳ را دنبال کنید و نظر کارشناسان را بدانید.

 

پلمپ دفاتر قانونی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

همه مراحل مربوط به پلمپ دفاتر قانونی در سامانه ثبت شرکت ها قید شده است. دقت کنید که مراحل درخواست پلمپ معمولاً نیاز به دقت بالایی دارد و باید همه اطلاعات به درستی قید شود.

 

نتیجه گیری

از آنجایی که پروسه پلمپ دفاتر قانونی کمی زمانبر است بهتر است در این راستا تاخیر نداشته باشید و سعی کنید همه جوانب را بسنجید. از یاد نبرید که گاه اشتباه وارد کردن یک اطلاعات ساده سبب می شود تا کار شما به درستی پیش نرود. هرچه مدارک و شرایط کامل تری داشته باشید، پلمپ دفاتر قانونی  ۱۴۰۳نیز برای شما به بهترین نحو صورت می گیرد.

یکی از موضوعاتی که باید بدانید این است که درخواست پلمپ دفاتر قانونی  ۱۴۰۳ باید بر اساس نوع فعالیت شما صورت بگیرد. البته که ساختار اصولی برای پلمپ دفاتر قانونی در سال  ۱۴۰۳ به نسبت سال های گذشته با کمی تغییرات همراه است و مشاوره های لازم در این راستا باید اصولی باشد. اگر این کار توسط تیم خبره و حرفه ای صورت بگیرد قطعاً نتیجه بخش خواهد بود.

آیا هنوز می توان برای خرید دفاتر تجاری ۱۴۰۲ اقدام کرد؟

بله با رعایت یک سری شرایط تا پایان اسفند ۱۴۰۲ می توان برای تهیه دفاتر پلمپ ۱۴۰۲ اقدام نمود.

چه زمانی باید جهت خرید دفاتر پلمپ سال  ۱۴۰۳اقدام نمود؟

از ماه های انتهای سال ۱۴۰۲ تا پایان ۱۴۰۳ و همچنین در طول سال ۱۴۰۳ از زمان درخواست دفاتر پلمپ تجاری می توان اقدامات لازم را انجام نمود.