ثبت برند تجاری (۱-مدت زمان ۲-هزینه ۳-مدارک لازم جهت ثبت)

ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری

ثبت برند تجاری و توضیحات مراحل ثبت کامل آن

اگر با خواندن این نوشته که از ابتدا تا انتهای مراحل ثبت برند تجاری را شرح  دادیم، مشکلی داشتید و سوالی در مورد مدارک یا نقص مدارک یا استعلام برند از قابل ثبت بودن برند  دارید می توانید با ما در تماس باشید  تا مشاوران حرفه  ای و با سابقه و متخصص ما به صورت تخصصی به شما کمک   نمایند.

 

مراحل ثبت برند

جهت ثبت برند تجاری یا نام تجاری که می تواند نام تجاری یا علامت خاص مربوط به کسب و کار باشد، به شروع ۴ قدم احتیاج دارید.

قدم اول:  انتخاب نام برند مربوطه و یا شکل علامت تجاری: 

قدم اول  شما در  ابتدا، انتخاب درست   برند یا نام تجاری  است که می خواهید با آن مدت های زیادی کار  کنید و بین مردم  و در بازار کسب و کار خودی نشان دهید.

در  نتیجه نامی را انتخاب کنید که ابتدا  از برند های ممنوعه نباشند   و  اینکه قبلا نباید در اداره مالکیت صنعتی و معنوی  به ثبت رسیده باشند. نامهای که داری محدودیت هستند و  یا عامیانه  هستند یا خلاف قوانین اسلامی و  شرعی و عمومی  هستند قابل ثبت نیستند.

قدم دوم:  استعلام قبل  از ارسال اظهارنامه ثبت برند: 

شما قبل از ارسال اظهارنامه  ثبت برند و لوگو  و یا هر علامت تجاری دیگری باید تحقیق کنید که آیا این برند یا علامت  قبلا به ثبت رسیده یا خیر؟ در صورتیکه یک نام یا یک علامت تجاری در موضوع فعالیت شما قبلا به ثبت رسیده  باشد دیگر  شما نمی توانید آن را بهنام خود به ثبت  برسانید.

بدون انجام این کار  احتمال رد شدن و  یا به اخطار رسیدن برند شما در سامانه اداره ثبت بسیار بالا خواهد رفت.

قدم سوم:  تکمیل کردن  مدارک و تایید کردن در دفاتر رسمی:

 بعد از اطمینان حدودی از  نام و استعلام از احتمال ثبت آن ، باید مدارک لازم جهت ارسال اظهارنامه  را تکمیل کنید.

اکثرا  مردم نمی دانند که ثبت برند تجاری یا ارسال اظهارنامه  خیلی پیچیده نیست و فرآیند تکمیل و تایید  مدارک آن هم بسیار راحت است و با مشاوره رایگان، بسیار هم راحتتر خواهد شد. اما وقت موضوع و چیز گرانبهایی است که می تواند مردم را به برونسپاری هدایت کند.

ثبت اظهارنامه علامت تجاری یا برند : 

پس از تکمیل و تایید  مدارک مربوط، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری و همچنین تایید مدارک  گواهی امضای مربوطه را از دفترخانه اسناد رسمی بگیرید.

پس از پروسه ثبت اظهارنامه ثبت برند یه علامت تجاری در سایت مالکیت صنعتی و بارگذاری مدارک مربوطه و جوازهای دال بر فعالیت  و تصویر برند در پرتال باید حداقل ۲۰ روز انتظار کشید  تا نتیجه بررسی کارشناسان اداره مالکیت صنعتی مشخص شود.

نکته حائز اهمیت :مهمترین بخش ثبت برند، استعلام ثبت برند انتخاب شده  قبل از ثبت به صورت  کامل و تخصصی و حرقه ای و ثبت صحیح ودرست اظهارنامه می باشد زیرا توصیف برند یا رفع نقص برند بعد از ایراد کارشناس نیاز به تجربه دارد ور در مواردی ممکن است سابقه برند خود را خراب کنید.جهت استعلام برند خود در سامانه استعلام ثبت برند تجاری می توانید روی لینک روبه رو کلیک کنید استعلام برند

 

استعلام برند تجاری

 

سوالات پر تکرار

حالا به چند سوال متداول در این زمینه می پردازیم و دوباره به ادامه مطلب می رویم

⭐ هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

در صورتیکه شما تخودتان جهت ثبت برند اقدام کنید , هزینه هایی که برای ثبت برند و ارسال اظهارنامه  باید بپردازید حدودا ۲٫۵۰۰٫۰۰۰هزار تومان ( ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت برند + روزنامه رسمی دوم ) است در نظر داشته باشید این هزینه بدون داشتن وکیل و در ۲ طبقه مربوطه است و دز مواقعی ممکن است به دلیل طبقات بیشتر بالاتر هم برود.

⭐ مدت زمان ثبت برند یا  علامت تجاری چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند حدودا و در بهترین حالت   ۲۵ روز است، که ۱۰ الی ۱۵ روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضایبرند مربوطه ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی به چاپ برسد. لطفا توجه فرمایید  که برای دریافت گواهی ده ساله یا تصدیق باید مدت بیشتری انتظار بکشید.

⭐ مدارک لازم جهت ثبت علامت  فارسی یا برند لاتین کدامند؟

جهت ثبت برند تجاری چه فارسی و چه لاتین  شما باید یک مجوز دال بر فعالیت داشته باشید که نشان دهد در آن حوزه کار می کنید ( مثل جواز کسب یا جــواز تاسیس با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی یا پروانه فعالیت و یا جواز کسب و کار اینترنتی … ) + مدارک شناسایی یا هویتی متقاضی به همراه  گواهی امضا، اگر برند یا نام مورد نظر  لاتین باشد باید کارت بازرگانی معتبر ارائه دهید

⭐ آیا ثبت برند برای اشخاص یا شرکت ها تعهد مالیاتی ایجاد میکند ؟

خیر ثبت یک برند تجاری برای مالک آن چه شخصی چه شرکتی  تعهد مالیاتی ایجاد نمی کند و مالیاتی نخواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها و رفع ابهامات مالیاتی ثبت  برند با ما تماس بگیرید.

 

ثبت برند تجاری

 

ثبت برند تجاری یا علامت

از ابتدا تا انتها

در اینجا ما از A تا Z به شما توضیح می دهیم که مراحل ثبت برند تجاری یا نام تجاری چیست؟

همچنین به شما میگوییم ثبت یک برند تجاری تخصصی چه تغییر بزرگی در شغل شما ایجاد می کند؟ به چه صورت می توانید بفهمید که  چه برندهایی قبلا به ثبت رسیده اند؟ و زمان خود را برای انها تلف نکنید و همچنین برای ثبت یک برند چقدر باید هزینه بپردازید؟ و چه مدت طوا خواهد  کشید تا یک برندبه ثبت برسد؟  و توضیحات مهم دیگر که در ادامه مطلب می توانید دریافت نمایید.

 

ثبت علامت تجاری یا برند تجاری

موضوعی که هر ساله به طرفداران آن در ایران اضافه میشود.

 

برند تجاری، نامی  اختصاری و انحصاری است که هر شخص یا  شرکت برای معرفی محصولات و خدمات خود از آن استفاده می کند. در واقع یک شرکت  یک شخص یا یک محصول را می توان با نام برند و علامت تجاری مربوطه آن شناخت.

به عبارت دیگر، می توان گبین کرد که  با ثبت علامت تجاری یا برند است که یک شرکت و یا شخص به مشتریان خود معرفی می گردد.

ابتدایی ترین اقدام هر شخص برای تولید و فروش محصول خود یا یک شرکت بعد از ثبت شرکت  خود برای شروع  رقابت و تبلیغات خود در زمینه های مختلف و معرفی خود، ثبت برند تجاری است که براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به اداره ثبت علائم تجاری و معنوی، این پروسه صورت می گیرد.

در واقع اصل و اساس و شالوده  شروع هر فعالیت حرفه ای در حوزه کسب و کار حرفه ای  یا تولید یک محصول یا خلق یک خدمت انتخاب یک نام تجاری انحصاری و خاص و متعاقبا ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری و سو ئ استفاده های احتمالی   می باشد.

در حال حاضر اکثر  صاحبین کسب و کار و مشاغل برای خود برند تجاری ثبت کرده اند  که به ندرت اسمی پیدا می شود که قبلا به  ثبت نرسیده باشد و باید به اسم های خاص و جدید و نو  رو آوریم.

عموما کاخانه داران  تولید کنندگان و بعضی از اشخاص به ثبت برند های  دوم و ثبت برند های سوم رو می آورند به دلیل آنکه  خودشان ازفواید آن آگاه میشوند.. شما پس از ثبت برند تجاری می توانید آن را بر روی محصولی که در حوزه کاریتان است درج کنید و از حمایت قانونی برای محافظت از کپی برداری استفاده نمایید. و همچنین در مشاغل خدماتی ازسوئ استفاده اسمتان جلوگیری نمایید.

هنگامی که شخص یا شرکتی از برند تجاری  شما برای نام  محصولاتش استفاده نمایند آنگاه شما بنا بر قوانین ثبت  برند در کشور می توانید آن مجموعه را موظف به تغییر نام و بابت این تخلف در دادگاه شکایت نمایید.

در نظر داشته باشید

  • هرکسی نمی تواند هر برند تجاری را که خواست ثبت نماید.
  • شخص متقاضی ثبت برند و یا  ثبت علامت تجاری باید در هر زمینه ای که مجوز فعالیت دارد علامت را در همان زمینه یا طبقه به  ثبت برساند. مگر دارای پروانه بهره برداری باشد.

ثبت برند تجاری در ایران چه مزایایی دارد؟

  • ثبت برند باعث جلوگیری از کپی برداری و سواستفاده های احتمالی نام تجاری شما خواهد شد.
  • برند تجاری و یا نام تجاری شما همچون یک اعتبار قدرتمند است. یک اعتبار زیبا قطعاً در جذب مشتریان تاثیر  خواهد داشت.

  • نکته: توجه داشته باشید که ثبت برند تجاری  جدا از نام شرکت می باشد. به عنوان مثال برند گلرنگ متعلق به شرکت پدیده شیمی پایدار می باشد. یعنی نام شرکت شما هر نام سه سیلابه یا ۴ سیلابه می تواند باشد اما نام برند تجاری است که معروف می شود و مهم است.

اطلاع از قابلیت ثبت برند تجاری

شالوده ثبت برند تجاری جلوگیری از کپی برداری و سو استفاده است. یعنی نام تجاری یا علامت تجاری که قصد ثبت آن را دارید نباید قبلا به ثبت رسیده شده باشد. حتی مشابه آن هم نباید باشد  ذهن عموم را به اشتباه بی اندازد ویا حتی باعث گمراهی مردم شود.

بنابراین پس یک نام شبیه نام مورد درخواست شما اگر قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری،  در حوزه فعالیتی شما، و ریز دقیق کالای شما ثبت شده باشد، شما دیگر قادر به ثبت کردن آن نخواهید بود.

جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ای که می خواهید صرف ثبت یک برند تجاری ثبت شده بکنید، بهتر است قبلا از ثبت برند تجاری از ما استعلام لازم را  بگیرید تا مطمئن شوید که مشابه برند تجاری شما قبلا به ثبت است.در سامانه استعلام ثبت برند تجاری در سایت ما هم میتوانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

استعلام قابلیت ثبت برندتجاری فرآیندی تخصصی و حرفه ای بر اساس تجارب پیشین می باشد، به همین خاطر  پیشنهاد ما این است که به صورت رایگان این کار را به ما واگذار کنید.

 

درمورد هزینه های ثبت برند تجاری بیشتر بدانید

هزینه ثبت برند شامل دو دسته می شود:

هزینه های واریزی در سامانه ثبت برند تجاری:

  • هزینه ثبت اولیه پرونده که بر طبق تعداد طبقات متفاوت می باشد از ۲۴۰هزار تومان برای یک طبقه و به ازای هر طبقه بیشتر این هزینه بیشتر می شود.
  • هزینه ثبت آگهی تقضای ثبت علامت تجاری ( روزنامه رسمی نوبت اول ) و روزنامه رسمی نوبت دوم  و مرحله نهایی ثبت برند تجاری جهت دریافت تصدیق ده ساله می باشد.
  • هزینه حق الثبت که حداقل ۳۰۰ هزار تومان برای یک طبقه می باشد که به ازای افزایش طبقات این هزینه ها  هم افزایش می باید.

هزینه های وکیل و موسسه:

این هزینه ها شامل وکالتنامه وکیل، حق التمبر دادگستری و حق الزحمه شرکت می باشد که با توجه به تخصص و تعهد و حرفه هر شرکتی متفاوت می باشد.

نکته: طبقه برند درواقع حوزه دسته بندی شده فعالیت های مختلف یک کالا می باشد. مانند مواد غذایی، شوینده،  آرایشی و بهداشتی و پوشاک

در صورتی که می خواهید هزینه ثبت برند در سال۱۴۰۲  افزایش آن نسبت به سال ۱۴۰۱ را به طور دقیق با توجه به حوزه فعالیت کسبی خود را بدانید کافیست بر روی سایت زیر کلیک کنید.

 

 در مورد مدارک لازم جهت ثبت برند تجاری بیشتر بدانید

 

مدارک لازم جهت ثبت برند  ( efj fvkn)   و علائم تجاری، با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت  برند تجاری شخصی ( حقیقی )

  • تصویر مدارک هویتی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی استان مربوطه
  • ارائه مجوز فعالیت دال بر فعالیت در حوزه کاری مورد نظر (توضیح : جهت راهنمایی می توانید از مشاوره مشاوران مدیران بهره ببرید )
  • کارت بازرگــــانی حقیقی ( در صورتی که برند تجاری لاتین باشد )

مدارک لازم جهت ثبت برند تجاری شرکتی ( حقوقی)

  • تصویر مدارک هویتی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت و یا روزنامه رسمی  ( حوزه فعالیت برند تجاری باید در موضوع فعالیت شرکت مشخص شده باشد )
  • کارت بازرگـــانی حقوقی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
  •  در صورتی که وکیل شرکت یا شخص و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی او نیز تهیه و ارائه گردد.

نکته شماره ۱: اگر برند تجاری را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جــواز تــاسیس با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما  دال بر فعالیت در آن حوزه باشد، برند تجاری  فارسی را ثبت نمود.

ولی اگر برند تجاری شما به صورت لاتین باشد باید حتما از کارت بازرگانی معتبر داشته باشید.

نکته شماره ۲: اگر نمونه ارائه شده برند تجاری یا علامت ، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویرگرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند

همانطور که در بالا گفته شد اعتبار یک برند بعد از ثبت ۱۰ سال است، بعد از این ده سال نیز است که برند تمدید شود، فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه می باشد و مدارکی که لازم است:

برای اشخاص حقيقی :

  • كپي شناسنامه و كارت ملي مالك علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

برای اشخاص حقوقی :

  • ارائه روزنامه آخرين تغييرات اعضاي هيئت مديره
  • كپي شناسنامه و كارت ملي دارندگان حق امضا
  • ارائه اصل يا كپي تصديق ثبت شده

 

در  مورد مدت زمان ثبت برند تجاری بیشتر بدانید

مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل ۴۰ روز می باشد که طبق موارد زیر است

  • مدت  بررسی اولیه اظهارنامه ها توسط کارشناس اولیه تقریبا ۱۰روز
  • مدت زمان درج آگهی تقاضای ثبت برند تجاری در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) ۳۰ روز

توجه داشته باشید  که جهت دریافت گواهی نهایی ( تصدیق ) ثبت برند تجاری  ( گواهی ۱۰ ساله ثبت نشان تجاری ) می بایست چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود.

 

 در مورد مراحل ثبت برند تجاری در اداره مالکیت صنعتی بیشتر بدانید

ابتدا باید برای ثبت برند تجاری مورد نظر خود اقدام به ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی و معنوی نمایید ، تشکیل پرونده دهید و ثبت اظهارنامه برند تجاری در این وب سایت تکمیل و ارسال کنید تا بتوانید برند تجاری خود را به ثبت برسانید. پس از ارجاع پرونده به کارشناس اولیه  بین ۱۵ تا ۴۵ روز کاری زمان خواهد برد تا وضعیت پرونده و یا درخواست شما پاسخ داده  شود و جواب کارشناس به شما ابلاغ گردد.

این مراحل شامل:

  • تهیه نام اولیه یا برند درسامانه مالکیت معنوی و صنعتی
  • دریافت یک برگه جهت مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی جهت تایید رسمی و دریافت گواهی امضا مربوطه
  • بارگذاری گواهی امضا دریافت شده از دفترخانه درسامانه ثبت تجاری و دریافت نام کاربری و کلمه عبور
  • ثبت نام برند تجاری و مشخصات آن در بخش اظهارنامه برندها
  • ارائه مجوز فعالیت مربوطه به طبقه مورد نظر به دفترخانه جهت تایید اصل مدرک در سامانه ثبت برند تجاری
  • ارزیابی و بررسی مدارک ارائه شده ثبت برند توسط کارشناسان اداره ثبت علائم تجاری

پس از تشکیل پرونده و ارسال آن به اداره مالکیت صنعتی  سه حالت برای پرونده و درخواست شما پیش می آید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع وضعیت های پرونده هنگام ثبت برند چیست؟

  • وضعیت پرونده ثبت برندتجاری به صورت  تائید شده:

در این حالت پرونده و در خواست شما مورد بررسی قرار گرفته و اگر هیچ گونه مشابهتی و یا نقصی در آن مشاهده نشود برای شما آگهی تقاضای ثبت نام تجاری صادر و  وارد مرحله ی چاپ روزنامه رسمی می شود.

چاپ روزنامه رسمی  در ۲ مرحله انجام می شود. مرحله ی اول هنگام تائید برند می باشد. یعنی با تائید پرونده شما  برند شما در روزنامه های رسمی آگهی می شود.

آگهی نوبت اول  یک ماه فرصت دارد تا به این نماد اعتراض وارد شود  و اگر شخص یا شرکتی به این علامت یا برند اعتراض دارد با داشتن مدارک مثبته به نام شما به صورت رسمی اعتراض نماید.

چاپ  روزنامه رسمی بین یک هفته تا ده روز زمان خواهد برد. اگر پس از یک ماه هیچ اعتراضی نداشت  می توانید برای انتشار آگهی نوبت دوم اقدام نمایید.

آگهی نوبت دوم معمولاً با داشتن شماره ثبت برند تجاری همراه خواهد بود. =

بعد از این که آگهی نوبت دوم چاپ شد و از سایت قابل پیگیری بود این آگهی را همراه با یک وکیل برای اخذ تصدیق آن علامت به اداره مالکیت صنعتیو معنوی ارسال نموده و تصدیق ۱۰ ساله را دریافت خواهیم کرد.

  • وضعیت پرونده ثبت برند تجاری به صورت رد شده است:

در این حالت برند شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی باشد. می توانید با ایجاد تغییر در علامت یا نام تجاری جدید و نام مجدداً اظهارنامه ارسال نمایید.

  • وضعیت پرونده ثبت برند تجاری شما مشابهت یا نقص پرونده خورده است:

در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشدو مدرکی رافراموش کرده باشید و یا نقصی در پرونده شما وجود داشته باشد می توانید پرونده برند را پیگیری کرده تا اقدام به برطرف کردن نواقص نمایید.

پس از رفع این نقص ها و رفع نقص دوباره پرونده شما به مرحله تائید می رسد.

آیا برای ثبت برند باید حضوری به اداره مالکیت صنعتی و معنوی رفت ؟

در پروسه ثبت برند تجاری و لوگو و علامت تجاری، متقاضی لازم نیست جهت ثبت  اظهارنامه ثبت برند تجاری شرکت به اداره مالکیت معنوی  برود . لذا متقاضی برای تهیه و ارسال اظهار نامه ثبت برند، با مراجعه به سامانه اینترنتی مرکز مالکیت صنعتی و معنوی و ثبت درخواست ثبت و ارسال اظهارنامه، ثبت نام اولیه، خود را صورت می دهد.

شایان  ذکر است که در صورتی که برند بین المللی باشد و بخواهید آن را در کشورهای دیگر به ثبت برسانید آن برند تجاری باید باید به صورت مادرید ثبت گردد. سایت ثبت برند مادرید WIPO می باشد. و در نهایت توجه داشته باشید جهت ثبت برند به صورت مادرید شما باید برند خود را در مبدا بهثبت رسانده باشید.

 

شاخص های یک برند تجاری یا علامت خوب چیستند؟

یک برند تجاری خوب باید کلیه مفاهیم و ویژگی های نام شرکت یا نوع کسب و کار  که به آن تعلق دارد را بتواند به نمایش بگذارد و همچنین بتواند زمینه فعالیت شرکت یا کسب و کار  را به نمایش بگذارد. برند تجاری یا علامتی  موفق است که محصول و خدمتی را که عرضه می کند دارای ارزش باشد.

  • همان طور که گفته شد ثبت برند تجاری  و برند سازی نخستین گام برای تبلیغات و معرفی شرکت و کسب و کار  به جامعه است.
  • زمانی که برند تجاری یک شرکت  یا کسب و کار بین عموم مردم مورد قبول واقع شود، سطح انتظارات  نسبت به آن نیز بالا خواهد رفت.

برای ثبت برند تجاری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

موارد زیر مواردی هستند که باید جهت ثبت رعایت شوند

  • اسامی و علائمی که غیر اسلامی و مخالف با شئونات اسلامی ویا با موازین اجتماعی باشند.
  • برندها و یا علامت هایی که مشهوره هستند.
  • اسامی و صفاتی که به صورت عامیانه هستند  و جنبه توصیفی دارند به تنهایی قابل قبول نیستند یا اصطلاحا صفت مشبه هستند.
  • اگر اسم انتخابی بالای  ۷۰  درصد شباهت داشته باشد.

مواردی مطرح  شده در زیر قابل تامل هستند.

  • نام ها  می تواند مخلوطی از نام های فارسی و لاتین باشند
  • بهتر است اسم که انتخابی ترکیبی باشد و یا دارای چند سیلاب باشد.
  • برای ثبت نام تجاری با هدف لوازم خانگی، مواد غذایی، نوشیدنی ها و … انتخاب برند  بسیار بسیار دشوار است.

 

حالا هدف از ثبت برند تجاری چیست؟

هنگامی  که یک شرکت یا کسب و کار میخواهد آغاز به کار  کند باید یک نام برای خود انتخاب کند. این نام یا برند تجاری  فعالیت و مجموعه این شرکت یا کسب و کار  را از سایر شرکت ها متمایز می کند.

به زبان دیگر شرکت ها  یا اشخاص و یا کسب و کارها برای این که فعالیت خود را متمایز از بقیه نشان دهند اقدام به یک برند تجاری و یا علامت تجاری برای خود  می کنند تا با آن نام و نشان شناسایی شوند و تصمیم به ثبت برند تجاری می گیرند.

زمانی که یک آرم تجاری یا نماد ثبت برند نهایی می شود میتوان از طریق مراجع قانونی از آن  محافظت کرد و مبلغی را برای انحصار آن پرداخت نمود.

مدت زمان تصدیق ۱۰ ساله علامت تجاری یا برند تجاری قابل تمدید است و شرکت ها یا کسب و کارهای شخصی می توانند با پرداخت هزینه های  مربوطه به مراجع قانونی یا همان اداره ثبت علائم تجاری برند تجاری مورد نظر را برای شرکت یا کسب و کار خود تمدید کنند. این حفاظت باعث می شود تا رقیبان و یا افراد متقلب نتوانند از برند تجاری شما سوء استفاده کنند و حاصل دست رنج شما را مایه سودآوری خود نمایند.

قانون محافظت از ثبت برند تجاری به شرکت ها و کسب وکارها این امکان را می دهد تا در کمال آرامش و اطمینان به تولید و ارائه خدمات و ارائه بهترین خدمات به مردم بپردازند.که امروزه در کشورمان با جدیت بیشتری این پیگیری ها توسط دادگاه های صلاحیت دار انجام میشود.

در تمام کشورهای جهان هم  این روند اتفاق می افتد تا از ایجاد هرگونه سوئ استفاده جلوگیری شود. تمامی دفترهای ملی یا منطقه ای مدارک مربوط به ثبت برند تجاری و تمدید اطلاعات برندهای تجاری را نگه داری می کنند.

اگر دید خود را بزرگتر کنیم یک برند تجاری نباید در هر کشوری با نام شرکتی متفاوت به ثبت تجاری برسد و برندها باید متعلق به شرکتی خاص باشند.

برای جلوگیری از همچنین پیشامدی یک نظام بین‌المللی به نام WIPO بنا شده است که با معاهده مادرید که تنها با یک عهدنامه اداره می شود و از ثبت یک برند تجاری در چند کشور جلوگیری می کند.

مجموعه این قوانین در سطح کشوری و بین‌ المللی تنها برای حفاظت برند تجاری از شرکت‌های می باشد که حاصل دست رنج چندساله آن ها باعث ایجاد این نام تجاری یا نماد ثبت شده است.

ثبت چه برند هایی ممنوع و غیر مجاز می باشد؟

همان طور که قبلا گفتیم علامت های انتخاب شده به عنوان برند تجاری نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند.مانند علامت هایی که در ادامه خواهیم به آنها اشاره خواهیم کرد و ممنوع ثبتی هستند.

  1. نمادهای دولتی، هلال احمر و  … برخی بانکها .
  2. نماد پرچم ایران.
  3. پرچم هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت و حکومت منع کرده باشد.
  4. علامت تجاری ثبت شده موسسان رسمی که می توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
  5. کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند تجاری باشند.
  6. علامت هایی که خلاف عفت عمومی و شئونات اسلامی باشد و یا نظم عمومی را مختل می کند.
  7. کلمات توصیفیزیا صفت های مشبه  که به آن در مطلب قبلی نیز اشاره کردیم. به عنوان مثال ثبت نام سازه های مقاوم قابل استفاده نیست و باید پسوندی یا پیشوندی داشته باشند.
  8. برندهایی که انتخاب می شوند نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است.
  9. کلیه برند ها و علاماتی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
  10. از استفاده کردن نشانه های سلطنتی، سازمان های بین المللی و … نیز خودداری کنید.
  11. تشابه زیاد دو برند تجاری و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن ها از هم ممکن نباشد و گمراه کننده باشند.
  12. علامتها یا برند تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک برند و یا علامت تجاری متعلق به شرکت ها یا کسب و کارهای دیگر هستند.

حفاظت از برندها تجاری و علامات تجاری چگونه است؟

در بعضی موارد، حفاظت از ثبت برند تجاری می‌تواند به فراتر از کلمه ها ، نمادها و عبارت ها گسترش یابد تا صورت های دیگری از محصولات مانند رنگ آنها یا بسته بندی آنها را شامل شود.

به طور مثال، رنگ سیاه از عایق پشت بام یا شکل منحصر به فرد بطری پپسی ممکن است به عنوان ویژگی های شناسایی آن برند تجاری یاد شود. این ویژگی ها به طور کلی تحت عنوان “شکل تجاری” قرار می‌گیرند با این وجود، چنین ویژگی هایی محافظت نخواهند شد مگر با ثبت طرح صنعتی که در مطالب دیگر از آنها نام خواهیم برد.

به  دلیل اینکه شرکتها و کسب و کار های رقیب هر نوع مزیت عملکردی و رقابتی را ارائه می‌دهند. بنابراین، برای مثال: سازنده نمی‌تواند استفاده از یک شکل بطری منحصر به فرد خاص را قفل کند، مگر اینکه طرح صنعتی خود را به ثبت رسانده باشند.

برند های تجاری باعث می‌شوند که مصرف کنندگان و مشتریان سریعا منبع خوبی را شناسایی کنند. مثلا مصرف کننده به جای اینکه در همه محصولات  بگردد تا محصول مورد نظر خود را پیدا کند می‌تواند برند محبوبش را دنبال و پیدا کند.

ثبت برند تجاری نیز باعث می شودکه تولید کنندگان و شرکت ها انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کیفیت کالاهای خود داشته باشند.

اگر یک مصرف کننده مثلا از پپسی استفاده می‌کند می تواند براحتی کمبود کیفیت را پیدا کند. قانون ثبت برند تجاری و ثبت علامت  با تنظیم و استفاده مناسب از علامت های تجاری، به ما کمک شایانی خواهد کرد.

 

مزایای ثبت برند تجاری چه ها هستند؟

مالک یا مالکین شرکتها یا کسب و کارها ، با ثبت برندتجاری یا علامت تجاری شرکت یا کسب و کار خود، نسبت به آن حق انحصاری دارند. در واقع نشان شرکتها و تاسیس کنندگان آنها می باشد. از مهم ترین صفات ثبت برند تجاری برای شرکت ها می توان موارد زیر را اشاره نمود.

  • ثبت برند تجاری باعث متفاوت بودن و خاص بودن خدمات و محصول های شرکتها، کسب و کارها و اشخاص نسبت به دیگران چه حقیقی چه حقوقی می گردد.
  • ثبت علامت تجاری ، معرف رسمی و انحصاری و اختصاری یک کسب و کار محسوب می گردد.
  • ثبت برند تجاری سبب راحت تر شدن و تسهیل بازاریابی و بازارسازی می گردد.
  • ثبت برند تجاری سبب کاهش هزینه های غیر روری کالا یا خدمات کسب و کارها می شود.
  • ثبت برند تجاری سبب کاهش هزینه های معرفی و تبلیغاتی کالاها  یا خدمات می شود.
  • ثبت علامت تجاری و واگذاری آن به دیگران، منبع درآمدی جدید برای کسب و کارها خواهد بود.

موارد خاص و مهم  مهم ثبت برند تجاری

 

  • برند تجاری یا علامت قابل نقل و انتقال به غیر است.
  • برای ثبت برند تجاری تصدیق ثبت علامت ۱۰ ساله صادر خواهد شد.
  • برای ثبت برند شرکت باید شامل جزییات واضحی از علامت با تمام رنگها طرحها و نقش های سه بعدی آن درج شود.
  • علامت انتخاب شده نباید با موازین اخلاقی و اجتماعی مغایرتی داشته باشد و از تمام نکات مهم باید تبعیت کند.
  • برند تجاری شما نماد فعالیت و خدماتی است که شما قصد ارائه آنها را دارید. این علامت تجاری جهت محفوض بودن از هر نوع سوی استفاده به ثبت می رسد و انحصارا متعلق به شما می شود.
  • جهت ثبت برند تجاری باید بدانید که پس از طی مراحل ثبت برند یک گواهی ثبت برای علامت و برند تجاری شما صادر می شود که ده سال اعتبار خواهد داشت.
  • پس از ده سال شما می توانید مجدداً برای تمدید  آن برند تجاری اقدام نمایید. اگر بخواهید این برند تجاری را شرکت یا شخص دیگری مورد استفاده قرار دهد یا در اختیار آن ها بگذارید باید به صورت قانونی به آنها اجازه دهید.
  • نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن توجه کرد این است که انتخاب برند تجاری و علامت کاملاً اختیاری است.
  • هر گاه بخواهید برند تجاری یا نام فارسی به ثبت برسانید باید جوازی دال بر فعالیت بر مبنای این که فعالیتی مرتبط هست انجام می دهید را به اداره ثبت ارائه دهید.

 چکیده کوچکی از ثبت برند تجاری در سیستم مادرید

برای ثبت بین المللی یک برند تجاری همان طور که قبلا گفته شد باید ابتدا برند مورد نظر خود را در کشور مبدا به ثبت برسانید سپس از طریق سیستم مادرید به ثبت بین المللی آن عمل نمایید.

برای درخواست ثبت برند تجاری بین المللی شما باید کلیه مدارک خود را به دفتر WIPO در ژنو ارسال کنید البته به صورت آنلاین. پس از ارسال، کلیه مدارک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پس از طی این مرحله علامت تجاری در WIPO ثبت  شده و به کشورهای تعیین شده ارسال می شود. در واقع این یک پروسه دارای چندین مرحله است. اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی درخواست شما را رد کند این امتناع به WIPO ابلاغ خواهد شد.

ثبت برند تجاری

بیشترین مبلغ پرداختی جهت ثبت نهایی یک برند چقدر است؟

هزینه های روزنامه رسمی و کثیر الانتشار و حق ثبت و هزینه تصدیق از بیشترین مبالغ پرداختی برای ثبت برند تجاری محسوب می شود

آیا بدون تاییدیه مدارک در دفتر خانه می توان اظهارنامه را ارسال نمود؟

خیر شما بدون ارسال مدارک و تایید توسط دفاتر اسناد رسمی نمی توانید برای ثبت برند تجاری اقدام نمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *